Website geografisch afbakenen voor Google

Vorig artikel Volgend artikel

Website geografisch afbakenen voor Google

Het is rond het middaguur als een klant mij opbelt met een niet alledaagse vraag: "Hoe kan ik een nieuwe website geografisch afbakenen in Google?" Mijn eerste reactie is dat het heel moeilijk is om duidelijke landgrenzen af te bakenen op het internet. Wat nu?

 

Geografische targeting op je website

Laten we eerst de vraag concreet maken. De klant wenst een nieuwe website te lanceren in Nederland die niet vindbaar mag zijn in de zoekresultaten van Google België. Maar welke factoren gebruikt Google om de geografische target van een website te bepalen?

 

Wel, bij het maken van geografische associaties baseert Google zich op :

 

  • Het IP-adres van de webserver waar de website gehost is
  • Het Top Level Domain, kortweg TLD, of de extensie van de domeinnaam (.nl, .be)

 

Maar dit is niet helemaal waterdicht. Stel dat je een neutrale extensie hebt, bijvoorbeeld .com, .net of .org, en je website is (goedkoper) gehost in een land dat verschillend is van je locatie target!

 

Google Webmasterhulpprogramma's

Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing hier luistert naar de naam Google Webmasterhulpprogramma's, waar je een website met een neutrale extensie kan koppelen aan een specifieke geografische doelgroep (zie screenshot).

 

Screenshot-webmastertools1

 

Samengevat is mijn voorstel naar de klant toe: maak het webadres van de nieuwe website landspecifiek door te kiezen voor de extensie .nl en zorg voor een Nederlands IP-adres.

 

Specialisten, zeg wat jullie hiervan vinden, verbeter mijn kennis en zodoende heb je alweer een m² in de hemel verdiend.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies