Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Ik was vroeger een grote fan van Time Magazine en Business Week.
Uitstekende bladen met objectieve duiding, diepte-interviews en leuke
rubrieken. Ook de vormgeving was knap en het was ook ‘cool’ om één van
de lezers te zijn. Het gaf me als pedante tiener een gevoel erbij te
horen, bij een denkbeeldige intellectuele elite die wist wat er gaande
was in de wereld. Want, ‘Ik las Amerikaanse tijdschriften’, ‘Ik wist
dingen die anderen niet wisten’… Pfff, stom natuurlijk.
Gek, 20 jaar geleden, toen keek ik nog uit naar het ‘nieuws’ in een
weekblad. Of het nu Time Magazine, Business Week of de Trends was, ik
genoot er echt van. Wat lijkt dat nu een ver verleden. Ik kan me zelfs
niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst nog een
‘nieuws-weekblad’ kocht. Sporadisch koop ik nog wel eens een dagblad in
het weekeinde maar daar heb ik dan na 5 minuten lezen al spijt van (er
staat niets in dat me interesseert en ik heb altijd het gevoel ‘oud
nieuws’ te lezen).
Vorige week las ik dan -op het internet uiteraard- dat Business Week
te koop is. Eigenlijk is het ‘te krijg’ want de eigenaar geraakt er
niet vanaf. Voor 1 dollar is dit icoon van kwalitatieve zakelijke
journalistiek van jou. Je moet er allicht wel de schulden bijnemen en
er zijn geen vooruitzichten op duurzaam herstel of succes.
De macht van het weekblad is over, de markt is dood. En dit is echt
niet alleen het geval in de US, ook hier kampen Trends, Humo, zelfs
Flair met gigantische problemen en verliezen. Dalende lezersaantallen,
schrijnende terugval van advertentie-inkomsten en geen enkel
vooruitzicht op verbetering. Het komt nooit meer goed…
Wat mij echter keer op keer blijft verrassen is het onwaarschijnlijk
gebrek aan creativiteit dat deze giganten van de geschreven pers aan de
dag leggen om deze onontkombare problemen op te lossen. Ze komen niet
veel verder dan het digitaliseren van populistische afkooksels van hun
printartikels. Elke traditionele uitgever kampt ook nog met een interne
strijd die de zaken verder verergert. De ‘oude garde’ lust de
‘internetrookies’ namelijk rauw. En niet alleen dat, ze haten het
gewoon dat hun toekomst digitaal wordt. Tot slot worden ze gek van het
feit dat de lezer om de 20 minuten nieuwe feiten verwacht over een
item. De lezer wil geen dag wachten, laat staan een week! En dan worden
onze persjongens ook nog eens geconfronteerd met een ander nieuw
gegeven: de ‘lezer’ zapt je met één muisklik naar de verdoemenis. Is
het niet leuk of interessant genoeg? Weg ermee en wie weet voor altijd.
Informatie en nieuws zijn immers gratis op het web. Een blad waar je
voor betaald hebt gooi je niet zomaar in de vuilbak, een oninteressante
website klik je zò weg.
Maar het kan wél. Slimme jongens als Jan Riemens (oprichter van het
online video nieuwskanaal Zoomin) hebben het wél begrepen. Uitsluitend
nieuws in de vorm van korte Online Video Clips (Web Native natuurlijk),
een totaal nieuwe kijk op businessmodellen en contentverdeling én… de
‘kijker’ altijd centraal zetten en niet de adverteerder (slik). En dat
werkt, Riemens bewijst het en is voor mij de Ted Turner van het
internet. Hij geeft de Business Weeks, De Condé Nast Portfolio’s en de
Trends uitgevers het nakijken. Respect!
Auteur: YouViewTV (de makers van o.a. www.LetsCookit.tv en www.Bobolino.tv)