De nieuwe Audi RS6, nu met V8 twinturbo.

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week heeft Audi zijn nieuwe paradepaardje van de A6-reeks voorgesteld: de erg imposante RS6. De nieuwe Audi RS6 Het autohart bloedt wel een beetje; de V10 (die vanuit de Lamborghini Gallardo kwam) heeft moeten plaatsruimen voor een 'bescheiden' V8, waar evenwel twee turbo's werden opgeschroefd. Het resultaat klinkt desalniettemin erg interessant. Leest u even mee: 560pk, 700nm tussen 1.750 en 5.500 rpm, in 3,9 seconden naar de 100 kmph en een - theoretische - topsnelheid van 305 kmph. Volgens de ongeschreven afspraak tussen de grote Duitse automerken wordt de max snelheid van elk van hun seriewagens beperkt tot 250 kmph. Audi is evenwel bereidt om - tegen een meerprijs via het Dynamic pakket - die begrenzer bij te stellen naar 280 kmph. Verder komt de RS6 standaard met de 8-traps automaat, die we ook al kenden uit de andere S- e RS-modellen, en een hele rits technologisch vernuft, waaronder ook de 'Cylinder-on-demand' feature. De nieuwe Audi RS6 De nieuwe Audi RS6 In tegenstelling tot wat de cijfers doen vermoeden, is hij wel een stuk 'groener' dan de vorige editie: 40% zuiniger en tot 100 kilogram minder op de weegschaal, wat de PK/gewicht verhouding alleen maar doet stijgen. Mocht u benieuwd zijn hoe dat allemaal klinkt, het filmpje hieronder geeft u een eerste indruk. Kippevel gegarandeerd!

Bruno de Regge

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies