De lancering van de nieuwe generatie Mercedes C-klasse is nog niet voor dadelijk, die wordt pas ergens in de loop van 2014 verwacht, maar toch besloten ze bij fabrikant uit Stuttgart om alvast de foto’s van het interieur en een lijst met technische specificaties vrij te geven. Zoals verwacht erft de nieuwe C-klasse erg veel stijlelementen en technologische snufjes van de nieuw gelanceerde S-klasse, maar het dashboard doet toch vooral denken aan dat van de afgelopen jaar gelanceerde CLA, met zijn vloeiende lijnen en ronde ventilatie openingen en de center console, die bijna 1-op-1 werd overgenomen, hetzij het een beetje gestroomlijnd.
Qua technologische vernieuwing speelt de C-klasse open kaart en gaat duidelijk voor innovatief en vernieuwend. De COMAND module voor navigatie en entertainment heeft nu ook een touchpad, dat karakters en andere bewegingen herkent. Er is het nieuwe head-up display in kleur, dat werkt met LED-projectie en dat snelheid, navigatie-instructies en andere gegevens kan weergeven. En er is de AIR-BALANCE, een systeem wat één van vier geuren in het interieur kan verspreiden op commando. De C-klasse kan desgewenst met stereoscopische camera’s worden uitgerust, deze creëren een 3 dimensionaal beeld van al wat er zich tot 55 meter voor de auto bevindt en kan – op een lagere resolutie – binnen een gebied tot 500 meter voetgangers en objecten detecteren en signaleren. Dit systeem wordt uitgebreid met 2 radarsensoren, eentje vooraan die een bereik heeft van 200 meter, en eentje achteraan die tot 80 meter ver ziet. Deze batterij aan sensoren voeden ook de DISTRONIC PLUS adaptieve cruise control, die niet enkel de snelheid bewaakt maar ook actief de auto bijstuurt tot 55 kmph. Het uitgebreid gebruik van aluminium – tot 48% tegenover 9% nu – zorgt ervoor dat de nieuwe generatie lichter wordt dan de uitgaande versie, het zou in het totaal ongeveer 110 kilo verschil moeten geven op de weegschaal.
Het is duidelijk dat Mercedes de technologische innovaties uit de veel duurdere modellen gebruikt om zijn positie in het erg concurrentiële segment van de middenklassers te bewaken. En gelijk hebben ze, Audi en BMW hebben een erg sterke positionering met merkwaarden die de doelgroep duidelijk aanspreken, maar of ze met technologische snufjes potentiële kopers kunnen overtuigen zal nog moeten blijken.
Verder lezen over Mercedes-Benz
Automotive13.01.2020
Mercedes-Benz VISION AVTR een op Avatar geïnspireerde concept car
Daimlers duurzame visie op emissievrije mobiliteitAlgemeen14.04.2017
Video: Jeeps leren foutparkeerder een lesje
Automotive14.01.2013
De nieuwe Mercedes CLA
Automotive11.01.2013
De nieuwe Mercedes E63 AMG
Automotive02.01.2013