Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De G-wagen – of voluit Geländewagen – is één van die iconen van de automobiel industrie; niet significant verandert in de laatste 35 jaar, origineel bedoeld voor militaire toepassingen en met een erg duidelijke design filosofie: form follows function. In 1972 startte Mercedes met de ontwikkeling van dit stukje automobiel geschiedenis, in samenwerking met Steyr-Daimler-Puch; Mercedes nam de ontwikkeling voor zijn rekening, Steyr-Daimler-Puch werkte aan de productieplannen. Doorheen de jaren is het model weinig geëvolueerd; een beetje afgeronder, hier en daar een bumper, een ‘bloedsnelle’ AMG versie, in essentie is de auto steeds een werkpaard gebleven, ontwikkeld voor maximale offroad prestaties en onroad veiligheid en comfort.
Eind vorig jaar jaar presenteerde Mercedes, wat in hun ogen, de toekomst van dit model is: de Mercedes Ener-G-Force. De conceptwagen werd ontworpen door de design unit in Carlsbad, California, als deel van de Los Angeles Design Challenge 2012 en heeft als doelgroep ‘High Way Law Enforcement’, of wat wij gewoon snelwegpolitie zouden heten. De tekeningen werden ingediend voor de wedstrijd, en Mercedes besliste om een 1:1 civiele versie te maken.
De Ener-G-Force is ontworpen voor de snelweg, maar voelt zich vast even goed ernaast, gezien de legendarische terreincapaciteiten van zijn oervader en – het zou geen concept zijn zonder snufje – met een actieve terra-scan radar technologie. Deze technologie mapt de omgeving waardoor het voertuig rijdt middels een onboard radar, en stemt zo de ophanging af op het te verwachten terrein. De apart aangedreven wielen kunnen zonder complexe differentiëlen alle terrein aan, en zorgen ervoor dat de politie van de toekomst niet vast komt te staan.
Gelijklopend met het erg futuristische uiterlijk van de wagen, heeft Mercedes gekozen om de Ener-G-Force aan te laten drijven door een conceptuele motor. Het gerecycleerde water in de tanks op het dak, wordt middels een brandstofcel omgezet in waterstof, die op zijn beurt gebruikt wordt om elektriciteit op te wekken die de motoren in de wielen aandrijft. Groen, dat wel, zero emission en een theoretische autonomie van 800km. De verlichting in de zijdorpels geven de resterende hoeveelheid energie aan.
Of het concept in het stadium van productie is maar zeer de vraag, maar wat dit soort concepten erg verdienstelijk doen is een duidelijk design-taal naar voren brengen die we wel eens zouden terug kunnen zien op de de komende generaties offroad Mercedes modellen.
Verder lezen over Concept
Technology02.09.2015
Deze frietautomaat gaat de wereld veroveren
Automotive12.02.2014
Nieuwe Renault concept car heeft een drone aan boord
Automotive30.08.2013
Volvo grijpt stijlvol terug naar het verleden
Technology22.07.2013
Is dit het beste keyboard ooit?
Mobile05.04.2013
Emart Sale Navigation: de eerste instore GPS voor de supermarkt
Gadgets20.03.2013
De zwevende muis
Automotive12.03.2013
De lichten van de Kia Provo zijn precies GIFs, what’s next?
Technology11.01.2013
Surround video met IllumiRoom van Microsoft Research
Verder lezen over Mercedes-Benz
Automotive13.01.2020
Mercedes-Benz VISION AVTR een op Avatar geïnspireerde concept car
Daimlers duurzame visie op emissievrije mobiliteitAlgemeen14.04.2017
Video: Jeeps leren foutparkeerder een lesje
Automotive22.10.2013
Dit is het dashboard van de nieuwe Mercedes C-klasse
Automotive14.01.2013
De nieuwe Mercedes CLA
Automotive11.01.2013