Marketing16.04.2013

Dove Experiment wil de manier waarop we naar onszelf kijken veranderen


Dove def

Dove is altijd al sterk geweest in het bedenken van advertising campagnes die focussen op ’true beauty’. In het volgend filmpje ‘Dove Real Beauty Sketches’, zeker de moeite om even te bekijken, zien we in welke mate vrouwen kritisch zijn tegenover zichzelf. Ontroerende resultaten.

Een voormalig forensisch tekenaar vroeg aan een reeks vrouwen om hun gezicht te beschrijven. De dames zaten ondertussen achter een gordijn verscholen, op geen enkele manier kon hij hen dus zien. Alle details werden gevraagd: de lengte van het haar, de gezichtsstructuur, hun meest opvallende kenmerken, … Op basis van die gegevens maakte hij een sketch.

Elke vrouw maakte voor het experiment ook kennis met een andere deelneemster. Na het persoonlijk portret werd gevraagd om de andere persoon’s gezicht te beschrijven. Op het einde van het filmpje onthult de tekenaar de twee sketchen. Een van de deelnemer zelf, de andere van de persoon die werd gevraagd om de eerder ontmoete persoon te beschrijven. Een simpel fimpje dat hopelijk ook op u dezelfde impact heeft.

De boodschap van Dove bij het experiment:

 “Women are their own worst beauty critics,” zegt Dove. “Only 4% of women around the world consider themselves beautiful … we decided to conduct a compelling social experiment that explores how women view their own beauty in contrast to what others see.”