Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Ga eens bij jezelf na: Wat is je eerste reactie als je een ansichtkaart in de brievenbus ziet? Dikke kans dat er een glimlach verschijnt en je de kaart in alle nieuwsgierigheid bekijkt. We zijn zo gewend geraakt aan appjes en mails, dat een papieren kaartje in de brievenbus extra leuk en persoonlijk is.
Postcard Marketing
Bedrijven kunnen kaarten handig gebruiken om de zakenrelaties te versterken. Met Postcard Marketing kun je inzetten voor verschillende communicatiedoeleinden. Een jarige klant? Stuur ze een gefeliciteerd-kaart. Met een postcard kun je ook prima iets onder de aandacht brengen. Of het nu gaat om een nieuw product, een actie of een verandering van locatie, met een kaart is deze informatie opvallender en minder reclame-georiënteerd. Voor het bedanken van relaties of als blijk van waardering, is een kaart ook een tactisch middel.
Engagement verhogen
Ansichtkaarten vallen op. Als bedrijf kun je hiermee de blits maken. Mensen krijgen ze niet zo vaak meer. Als ze er dan wel een op de deurmat zien liggen, is de nieuwsgierigheid gewekt. Het kan leiden tot meer engagement bij de relaties. Ze voelen zich betrokken bij het bedrijf. Zo’n nieuwjaarswens is toch aardig? Sympathiek karakter hoor, dat bedrijf. Bovendien, mooi meegenomen, komt het bedrijf weer even op het netvlies van de relaties te staan. Zelf ansichtkaarten drukken is eenvoudig. Je kunt zelf je ontwerp kiezen en een tekst plaatsen. Het kost dus niet veel tijd.
Tips voor effectieve Postcard Marketing
Bij Postcard Marketing is het wel handig om op aantal zaken te letten. Bedenk eerst goed aan welke doelgroep je de kaarten wil sturen en wanneer je het doet. Een bedankje sturen naar een klant die vijf jaar geleden een aankoop deed, is bijvoorbeeld niet altijd zo relevant.
Maak hem ook persoonlijk. Als het meer lijkt op een advertentiemail die toevallig op een kaart staat, zal het effect minder groot zijn. Gebruik namen en een handschrift. Ook de contactgegevens van het bedrijf horen op de kaart te staan. Praktisch, want dan kunnen de ontvangers eventueel makkelijk contact opnemen met het bedrijf.