Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

Vorig artikel Volgend artikel

De zesde editie van de iMinds Digimeter is uit en daarin wordt als belangrijkste conclusie gesteld dat multiscreen nu echt wel mainstream geworden is. We hadden het in het verleden reeds over dit jaarlijks weerkerend rapport - primetime is multimedialer dan ooit was de conclusie vorige keer - en ook nu krijgen we weer een aantal interessante statistieken voorgeschoteld.

"In vergelijking met vorig jaar merkten de Digimeter onderzoekers vooral een grote sprong in hoe media over die verschillende schermen geconsumeerd wordt. De digitale tv/flatscreen blijft alvast het belangrijkste toestel voor de consumptie van audiovisuele content (met een penetratieratio van 86%). Wat het gebruik van digitale tv betreft, zijn de Vlamingen initieel door een gewenningsfase gegaan maar toepassingen als de elektronische programmagids en het opnemen van programma’s zijn ondertussen volop ingeburgerd. Dat vertaalt zich in een gestage groei van uitgesteld kijken, maar – in combinatie met de exploratie van multiscreen – ook in een grotere hoeveelheid televisiecontent die wordt geconsumeerd. De grootste uitdaging voor televisieomroepen in deze multiscreen- omgeving is het benutten van die extra schermen voor extra interactie met het grote scherm; het gebruik van die tweede en derde schermen kan immers zowel voor afleiding als interactie zorgen."
Web_Digimeter De Vlaamse huishoudens zijn ‘multiscreen’ huishoudens.
  • 27%1 van de Vlaamse huishoudens zijn ‘triple screen’ huishoudens: ze hebben 3 schermen in huis, meestal zijn dit een tv, laptop en desktop (-3% tegenover 2012).
  • 27% van de Vlaamse huishoudens zijn ‘quadruple screen’ huishoudens: ze hebben 4 schermen in huis, meestal zijn dit een tv, laptop, smartphone en desktop (+3% tegenover 2012).
  • 16 % van de Vlaamse huishoudens zijn ‘quintuple screen’ huishoudens: ze hebben een tv, desktop, laptop, smartphone en tablet in huis (+2% tegenover 2012).
Download hier de volledige resultaten van de Digimeter.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies