Adobe Usergroup Reboot

Vorig artikel Volgend artikel

Adobe Usergroup Reboot

Gisteren was het dan eindelijk tijd voor de langverwachte Adobe Usergroup Reboot.  Langverwacht omdat er toch enige kritiek gekomen was op de werking van de Adobe Usergroup in België.  Naar mijn mening toch wel een contrast met de Adobe Usergroup Nederland, waar het echt vlot en professioneel draait.  Dus werd het tijd om hier en daar iets te tweaken.

Het launch-evenement werd gehouden in de Zebrastraat in Gent een beetje de thuishonk van de Usergroup het laatste jaar.  Een prachtige locatie en heel goed bereikbaar voor de leden van Oost- en West-Vlaanderen en ook vanuit Antwerpen is het goed te doen.  Maar voor de kempenaars, de Limburgers, de Brusselaars en de Walen niet echt ideaal gelegen.  Antwerpen zou naar mijn bescheiden mening centraler zijn, maar omdat dat zeker voor mij dichterbij is, lijkt dit een uitspraak uit eigenbelang, dus houden we het op een stille hint.

The Fridge
Na een heel korte introductie van de voorzitter kregen we een presentatie van The Fridge (www.thefridge.tv) een motion design bureau uit het Brusselse.  Zij stelden de Dranouter-case voor op een interessante en bevattelijke manier.  Het werd een superleuke presentatie waarin vooral de werkwijze uitgelegd werd, maar dit op een voor een leek verstaanbare manier.

Leuk aan dit verhaal is dat er ook op een eerlijke manier duidelijk gemaakt werd dat het budget voor deze spots lager was dan de uiteindelijke kostprijs, maar dat zij daarvoor een volledige vrijheid kregen.  Dat maakte de spots niet rendabel, maar wel een mooie speeltuin om als showcase te gebruiken.  Vandaar ook het hergebruik van bepaalde componenten.

Hanazuki
Na de Fridge was het de beurt aan Hanazuki.  Een leuk en wacko bureau uit Amsterdam.  Maar daar stopt het enthousiasme dan ook meteen.  De presentatie was een samenvatting van onafgewerkte testfilmpjes en probeerseltjes.  Leuke filmpjes met leuke characters en een fijne vorm van humor, maar er zat totaal geen lijn of zelfs maar een vorm van presentatie in het verhaal.  Daardoor kreeg je de indruk dat Hanazuki gewoon een speeltuin van drie volwassenen is.

Enige vorm van economische haalbaarheid heb ik in het verhaal niet bespeurd.  Er is welliswaar een shop waar men T-shirt en Hanazuki-branded materiaal kunnen kopen.  Maar hoe men bij Hanazuki verder aan geld geraakt om drie mensen in dienst te houden is mij nog steeds een vraag.

Reboot
Daarna kwam voor mij het belangrijkste van de avond, het reboot-verhaal.  Want ik was zeer benieuwd hoe de Adobe Usergroup nu geëvolueerd was.  We kregen een superkorte presentatie van de nieuwe samenstelling.  Daar waar de Adobe Usergroup België vroeger vanuit 1 centraal team gestuurd werd gaat er nu met SIG’s (Special Interest Groups) gewerkt worden.  Een prachtig idee, want de gezegde “schoenmaker blijf bij je leest” is nog zo’n domme uitdrukking niet.

En hoewel ik met interesse afwacht hoe dit zich gaat ontplooien, blijf ik toch nog met een klein hongertje zitten.  Zo had ik graag elke SIG even aan het woord gehoord over hun specifieke doelstellingen, doelgroep, activiteiten, ...  Mij is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk wat de SIG Design inhoud (motion design, interieurdesign, productdesign, wallpaperdesign, ... ?).

The Future
Doel van de Usergroup is in ieder geval om te groeien.  Daar waar nu steeds de zelfde gezichten te zien zijn is het belangrijk dat hun doelgroep groter wordt.  Want in tegenstelling tot in Nederland gaat het in België zeer vaak om juniors of freelancers.  De gemiddelde leeftijd zal zeker niet hoger liggen dan 30.  Daar waar de professionals met hopen ervaring en de grote reclamebureaus hun kat sturen.  En dat zijn nochtans de mensen die een Usergroup groot kunnen maken. 

Nu is er een sterke vertegenwoordiging van mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks iets met de Howest te maken hebben en enkele vaste vrienden, maar dit moet breder worden.  Hopelijk komt er een aardige sponsoringstructuur op gang met zowel structurele als evenementsponsors, zodat er ook meer exposure kan komen.  Ik ben hoopvol maar blijf zoals steeds mezelf... kritisch.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies