Internet verandert mensen in pannekoeken

Vorig artikel Volgend artikel

Internet verandert mensen in pannekoeken

'De afgelopen paar jaar had ik vaak het onaangename gevoel dat iets of iemand aan mijn hersenen zat te sleutelen', schrijft Nicholas Carr in The Independent. 'Ik heb er altijd van gehouden om mezelf in boeken of lange artikels te verdiepen; vandaag ben ik onrustig en verdwijnt mijn concentratie na 2 of 3 bladzijden. Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. Jarenlang al gebruik ik internet voor mijn werk en mijn vrije tijd. Er zitten natuurlijke grote voordelen vast aan de onmiddellijke toegang tot grote brokken informatie. Maar het creëert tevens een paar slechte gewoontes: het constant afschuimen van headlines, het doorzoeken van pagina's en het klikken op links. Het brein is uiterst kneedbaar en de media zijn niet zomaar een aantal kanalen; ze zetten denkprocessen in gang.'

Uit een recente studie over online gewoonten blijkt dat mensen snel schakelen tussen verschillende websites en zelden terugkeren naar bronnen die ze eerder al hebben bezocht -nieuwe vormen van lezen ontstaan nu lezers het web doorstruinen. Volgens psychologen zijn lezers vandaag niet meer dan ontcijferaars, die er niet meer in slagen de diepe en rijke mentale verbanden te leggen die samengaan met het onverstoord en diepgaand lezen van teksten. 'Het internet is een prachtig medium, maar het verandert ons in pannekoeken: breed uitgesmeerd maar flinterdun.'

'Maar anderen zeggen dat het internet een nieuwe manier van lezen heeft gecreëerd; een die scholen, noch de maatschappij zomaar kunnen afschrijven', schrijft Motoko Rich in de International Herald Tribune. Het web nodigt vele kinderen uit om tijd te spenderen aan lezen en schrijven; tijd die ooit aan televisiekijken werd besteed. Weinigen die het potentieel van het web begrijpen zullen de waarde van boeken minimaliseren. Maar het is onredelijk om te verwachten dat alle kinderen hele romans gaan lezen. Sommige experts pleiten er dan ook voor om kinderen te testen op hun internetvaardigheid, net als wanneer hun leesvaardigheid wordt getest. Een aantal landen start volgend jaar trouwens met proeven rond digitale leesvaardigheid. ‘Jonge mensen hebben geen moeite met het opnemen van informatie die niet lineair wordt voorgesteld,' aldus Rand Spiro van de Michigan State University. ‘En dat is maar goed ook. De wereld is namelijk niet lineair en is evenmin ingedeeld in hoofdstukken.' (foto)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies