Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een opmerkelijk artikel vonden wij bij de Amerikaanse versie van PC WOrld, waar verslag uitgebracht werd over Demo Fall 2008. Dat is een conferentie met een erg origineel concept: startende bedrijven krijgen daar 6 minuutjes om hun website (vaak nog in bèta-vorm) voor te stellen, en uit te leggen waarom investeerders hun centjes in hun bedrijf zouden moeten steken.
De meeste van die starters concentreerden zich op collaboratieve technologieën, zoals het delen van foto’s en contacten. Nochtans is die sector al overbevolkt is. De inkomsten zouden moeten komen van advertenties, maar daarbij wordt dan wel eventjes vergeten dat groten zoals Facebook niet eens effen draaien met al die reclame-inkomsten – hoe zouden die starters het dan wel kunnen?
Tijdens een van de toespraken werd trouwens gewezen op het feit dat de
investeerders wellicht niet langer hun geld blijven steken in dit
model, dat zich niet heeft kunnen bewijzen, en snel hun blik op andere
sites gaan richten. “Hanging out” op Web 2.0 sites zoals Facebook en
MySpace is uit, met andere woorden. Maar “Samenwerken rond een doel” is
dan weer in.
Nog een stelling: twee factoren waarop vele web 2.0
starters zich baseren, zijn aan het wankelen gegaan. Ten eerste
advertenties: door de slabakkende economie wordt er flink gesnoeid in
advertenties. Ten tweede het idee dat er een internet komt dat altijd
en overal beschikbaar is. Het draadloze diensten zijn immers nog altijd
niet op punt, zelfs in de grootsteden niet, laat staan in kleinere
gemeenten. Draadloos internet is trouwens nog altijd te duur, en nu
steeds meer providers hun mond vol hebben van het beperken van de
bandbreedte, wordt het erg riskant op een zaak te baseren op alom
tegenwoordige, snelle en goedkope breedband dekking die al die data,
video en audio moet transporteren.
http://www.pcworld.com/article/150863/article.html?tk=nl_dnxnws
[via Netties.be]