In tegenstelling tot wat velen beweren, heeft de krant nog wel degelijk een toekomst. Dat zegt Jonah Bloom, hoofdredacteur van het magazine Advertising Age. Wel mogen kranteneigenaars volgens hem zich niet richten op winst op korte termijn en moeten ze begrijpen waar de lezer naartoe gaat. In die toekomst wordt volgens Bloom veel te weinig geïnvesteerd. Hij voert aan dat slechts weinig kranten een duidelijke strategie voor de toekomst hebben, terwijl er volgens hem voor de kranten talloze opportuniteiten liggen te wachten.
De consument
is volgens Johan Bloom helemaal niet gestopt met het lezen van kranten.
"Uit een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat 50 procent van
de online lezers evenveel tijd aan de krantencontent besteedt dan in
het gedrukte tijdperk en 35 procent zegt nu zelfs meer aan de krant te
besteden," benadrukt hij. "Ondertussen zijn er ook nieuwe en snel
groeiende nieuwsorganisaties bijgekomen." Daarbij verwijst hij onder
meer naar Politico, dat amper achttien maanden geleden werd gelanceerd,
maar nu al zeventig mensen in dienst heeft en 60 procent van zijn
inkomsten uit zijn gedrukte editie haalt.
Bloom geeft toe dat
reclame op het internet op het vlak van inkomsten niet te vergelijken
valt met reclame in gedrukte media. "Maar online is het potentiële
publiek veel groter, met veel kleinere productie- en
distributiekosten," voert hij aan. "Dat creëert een potentieel
gigantische inkomstenbron. De Britse krant The Guardian heeft slechts
een oplage van 400.000 exemplaren, maar kreeg vorige maand wel meer dan
twintig miljoen bezoekers op zijn website." Het is hier dat het
probleem volgens Bloom nijpt, want hij stelt dat vele kranten het
nagelaten hebben om voldoende te investeren in de digitale technologie
en talent om zelf dergelijke successen te realiseren."
"Vele
kranten beschouwen het internet nog altijd als een supplement, zelfs al
is het duidelijk geworden dat het internet het belangrijkste
nieuwskanaal zal worden," zegt Jonah Bloom. "Er is nagenoeg geen enkele
krant waarvan gezegd kan worden dat hij zijn gedrukte content
daadwerkelijk heruitgevonden heeft. De krantenpagina's staan nog altijd
vol met saaie en zwaarwichtige stukken, met onderwerpen die blijkbaar
gekozen zijn door de instituten waarover wordt geschreven in plaats van
onderwerpen die de lezer wellicht in belangrijke mate interesseren."
Evenmin
tonen de kranteneigenaars volgens Bloom de nodige creativiteit om
inkomsten te halen uit hun online publiek. "Het blijft grotendeels bij
banners, maar niemand blijkt te overwegen om bestaande content te
gebruiken voor specifieke reclamebehoeftes, om content te verkopen aan
andere bedrijven of verkoopsinspanningen te leveren voor andere
websites," voert hij aan. "Dat zou de kranten kunnen doen evolueren tot
zwaar winstgevende reclamenetwerken, maar deze mogelijkheden blijven
grotendeels onbenut."
Verder blijven kranten volgens hem een
massaal dood gewicht buiten de redactie mee te zeulen. "Volgens het
Bureau of Labor Statistics werken er in de Verenigde Staten ongeveer
350.000 mensen voor de krantensector," voert hij aan. "Maar daarvan is
slechts 10 procent reporter of redacteur. In de digitale wereld heeft
men een veel hogere proportie contentproducenten nodig om materiaal te
creëren dat door het publiek graag gelezen wordt. Wat doen die andere
90 procent mensen dat zoveel belangrijker zou zijn?"
[Bron: Managing21]

De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be