'Marketeers zullen mediabedrijven op de knieën dwingen'

Vorig artikel Volgend artikel

'Marketeers zullen mediabedrijven op de knieën dwingen'

De krantensector heeft een bijzonder moeilijk jaar voor de boeg. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Fitch Ratings. Verwacht wordt dat de reclame-bestedingen, één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de kranten, volgend jaar het laagste niveau zullen halen sinds de dotcom-crisis van 2001. Dat was toen de zwaarste reclamerecessie sinds 1970. Onder meer de crisis in de autosector en het verdwijnen van een aantal merken zal volgens Fitch Ratings een permanente reductie betekenen van de nationale en internationale reclame.

"Door de kredietcrisis moeten vele bedrijven zich richten op de consolidering van hun kapitaal en liquiditeit in plaats van op inkomstengroei," aldus het magazine Advertising Age. "Daarom zullen vele marketeers zich verplicht zien hun reclamebudgetten gevoelig terug te schroeven." Dat zal volgens Fitch Ratings vooral het geval zijn in de sectoren van de financiële diensten, luchtvaart, automotive, retail, hotels en autoverhuur. "Bovendien zijn er volgend jaar geen Amerikaanse presidentsverkiezingen of Olympische Spelen, die de zwakke reclamemarkt dit jaar nog enigszins konden maskeren."

Fitch Ratings merkt op dat marketeers, in tegenstelling tot vorige recessies, door de digitale media veel meer keuzemogelijkheden hebben. "Daarom kunnen ze mediabedrijven dwingen tot goedkopere voorwaarden," aldus het rapport. "De vooruitzichten voor kranten en magazines zijn dan ook bijzonder slecht. De krantensector moet zich op een langere periode aan dalende inkomsten voorbereiden. Gevreesd moet dan ook worden dat verscheidene individuele kranten zich zullen verplicht zien hun activiteiten stop te zetten."

Ook bij de tijdschriften zullen er volgens Fitch Ratings een aantal titels verdwijnen. "In een aantal nichemarkten zullen alleen nog enkele grote spelers overblijven," wordt er opgemerkt. "Bovendien moet ervoor gevreesd worden dat de overstap naar het internet voor magazines weinig winstgevend zal blijken te zijn." Ook televisiebedrijven hebben volgens het rapport redenen om bezorgd te zijn over de dalende reclame-opbrengsten.

[Bron: Managing21]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies