Marketing Innovation (voormiddag)

Vorig artikel Volgend artikel

Marketing Innovation (voormiddag)

Marketing Innovation was een initiatief van het Limburgse Digital Agency Nascom en had plaats in de wondermooie C-Mine site in Genk (hier is ook het restaurant Terrae van de Limburgse deelnemers aan het VTM programma "Mijn Restaurant" gevestigd). Doel van dit seminarie was om enkele topsprekers aan het woord te laten over nieuwe ideeën en de toepassing van social media binnen marketingprojecten. Topspreker van dienst was Joseph Jaffe.

 Twee belangrijke vragen waren de vertrekbasis voor de sprekers:

1. "Hoe de communicatie optimaliseren en dus je tijd, energie en geld spenderen aan zaken die er echt toe doen?"
2. "Hoe kunnen nieuwe manieren worden ingezet om een bericht te laten opvallen tussen de massa berichten waar de consument mee wordt bestookt?

Opening Keynote - Kenneth Cho: Oprichter Spredfast (@Spredfast)

Kk

Social Media in Enterprises

Social Media is vandaag nog zeer sterk een aangelegenheid en bevoegdheid van het marketingdepartement.  Daar waar marketing niet instaat voor de effectieve opvolging van de leads.  Met de directe communicatie die Social Media biedt krijg je dus een communicatie-gap.  Daarom is Kenneth Cho er van overtuigd dat de bevoegdheid op termijn meer en meer gaat verhuizen naar het Sales-departement.  Want Sales gaat veel sneller willen inspelen op leads en op reacties.

Social Media wordt nu vaak met argusogen bekeken en vaak tot een kanaal herleid om te reageren op commentaar (vaak negatieve, waardoor het defensief overkomt).  Dit legt deze hele nieuwe manier van communiceren lam, vooral door een gebrek aan regels, guidelines en controle.  Wanneer enterprises er van overtuigd geraken dat het geheel ook geld kan opbrengen zal je een verschuiving zien en zal Social Media strategisch benaderd worden.  Vanuit zijn achtergrond van Spreadfast spreekt Kenneth Cho van een Social Media CRM om al deze communicatie te beheersen, maar ook ik geloof dat dit wel eens cruciaal kan zijn.  Vooral omdat er dan meer controle is en dat je geen x-aantal kanalen apart moet benaderen en onderhouden.


Retail in a Digital Era - Douglas Smith: Opreichter digital innovations consulting bureau HolyTornado! (@holytornado)

Ddd

Retail onder druk van innovatie


Elk van ons staat jaarlijks een enorme tijd aan te schuiven aan de kassa van de winkel.  De tijd die wij elk jaarlijks doorbrengen in winkels is enorm.  En toch zien we geen groei in de verkoopscijfers (cfr. Carrefour die onder druk staat).  En als er al groei is in de retail-business wordt deze voornamelijk opgeslorpt door de e-commerce.  Veelal heeft dit te maken met de verkoopservaring.

Volgens Douglas Smith draait het vooral om de shopping-experience, waarbij hij ervoor pleit om een samensmelting te laten plaatsvinden tussen de online-mogelijkheden en de traditionele offline verkoop.  Zo spreekt hij over de Apple-stores die voor hem een perfect voorbeeld vormen van hoe een winkel een meerwaarde kan worden.  50% van de oppervlakte van de Apple-stores wordt momenteel gebruikt voor service en kennisdeling en toch hebben zij een zéér hoog verkoopscijfer per vierkante meter.  Dit komt omdat mensen de aangename experience vertalen in een aankoop.  Via de aanwezige computers kan je ook custom-modellen bestellen die niet uit voorraad leverbaar zijn en toch heb je de indruk dat je alles een keertje hebt mogen testen.  Imago-building is hierbij belangrijker dan de pure verkoop.


The Conversation Manager - Steven Van Belleghem: Managing Partner Insites Consulting
(@steven_insites)

Sss

Social Media als imago-builder

De hele marketing staat onder druk van veranderingen en ditmaal staan zij zelf meestal niet aan het stuur.  Social Media hebben hen als het ware voorbijgelopen en nu weten veel marketeers vaak niet hoe ze moeten reageren.  En de snelheid waarmee deze dingen veranderen neemt alleen maar toe.  Daarom zie je een verlamming optreden bij veel marketeers waarbij de reflex is om de kat uit de boom te kijken.  Daar waar meegaan met de flow en ook actief participeren minder inspanning zal vragen dan achteraf te moeten bijbenen.

Daarom spreekt Steven Van Belleghem van een conversation manager.  Zijn job bestaat er uit om niet alleen de Social Media te monitoren en te reageren wanneer iets gevraagd of geklaagd wordt, maar ook actief te zijn.  Advertising zal nooit verdwijnen, maar kan de catalysator zijn om een conversatie op gang te brengen.  Advertising moet activerend werken.  Daarna is het aan de conversation manager om het gesprek gaande te houden.  Door deze aanpak krijg je merkidentificatie en betrokkenheid.  Uiteindelijk zal bij een impulsaankoop of bij een gevoelsaankoop het merk waarbij men zich goed voelt als beslissende factor meespelen. Top-of-mind door merkidentificatie.

© Pieter Baert (foto's)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies