Algemeen30.07.2009

‘Microsoft-Yahoodeal is complexe, logistieke nachtmerrie’


'Microsoft-Yahoodeal is complexe, logistieke nachtmerrie'

De
deal die Yahoo en Microsoft hebben aangekondigd om hun activiteiten op
vlak van internet search te bundelen is niet enkel veel te complex, het
is een logistieke nachtmerrie. Het softwareconcern Microsoft en het
internetbedrijf Yahoo hebben een overeenkomst aangekondigd om te gaan
samenwerken op het vlak van online zoekactiviteiten en reclame. Daarmee
willen de twee bedrijven een blok vormen tegenover concurrent Google.
Bing, de nieuwe zoekmachine van Microsoft, zou door de samenwerking een
plaats krijgen op de internetsites van Yahoo. Microsoft zou bovendien
ook toegang krijgen tot de zoekopdrachten op de zoekmachine van Yahoo.
De advertentieverkoop bij de zoekresultaten komt voor een belangrijk
deel in handen van Yahoo. Wall Street verwondert zich over het feit dat
Yahoo geen aanzienlijk voorschot op de deal uit de brand wist te slepen
en stuurde het aandeel na de bekendmaking met 11% naar beneden. Vooral
omdat Microsoft 18 maanden geleden nog 48 miljard dollar voor Yahoo had
geboden.

De 10-jarige overeenkomst voorziet in een ‘pay per
search’-compensatie gedurende de eerste 18 maanden. Dat moet volgens
Yahoo de eerste 3 jaar 500 miljoen dollar opbrengen. Maar omdat
Microsoft de technologie in handen heeft en Yahoo het verkoopstraject
beheert en beide bedrijven concurrenten blijven op vlak van andere
manieren van adverteren, tonen analisten weinig enthousiasme voor de
deal. Wat er na 10 jaar gebeurt blijft voorlopig onduidelijk.

Door hun zoekactiviteiten te bundelen hopen Yahoo en Microsoft een
stuk van de markt in te palmen en eventueel Google het vuur aan de
schenen te leggen. Maar met tweederde marktaandeel en een
advertentiemodel dat maandelijks miljarden dollars garandeert , lijkt
die dag nog veraf.

[Express.be]