SMC 2009: The branding renaissance

Vorig artikel Volgend artikel

SMC 2009: The branding renaissance

Johannes Hartmann, de voorlaatste spreker van de eerste congresdag en al meer dan twintig jaar werkzaam bij Unilever als manager consumer insights, gaat als één van de eerste sprekers dieper in op de economische crisis.

Na het in mekaar storten van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers werd de realiteit ineens heel anders, waardoor ook de consument veranderde. Alleen zijn sommige wonden niet zomaar te helen volgens Hartmann. Veel mensen kregen een gevoel van angst over zich. Toen de meesten dachten dat het ergste voorbij was, kwamen de onheilspellende berichten over de financiële crisis in Dubai.

Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de crisis zeker nog niet aan zijn einde. In Duitsland zouden tien miljoen mensen op het einde van deze maand zonder geld zitten. Als marketeer moet je dus goed nadenken waar je staat gaat Hartmann verder.

Nu is de tijp rijp voor marketeers om een merk op te bouwen. De Amerikaanse president Barack Obama is voor Hartmann het symbool van de hoop en tegelijk een fantastisch merk. Waarde is het kernwoord, want als de realiteitsperceptie verandert, verandert de waardeperceptie.  Naast hoop is ook het gemeenschapsgevoel weer helemaal terug. Dit toont hij aan met een recente T-mobile reclamespot waarin enkele honderden mensen op straat een microfoon in hun handen geduwd krijgen. Allemaal beginnen ze daarna luidkeels “Hey Jude” mee te schreeuwen.

(Verslag van het 28ste internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en zaterdag 5 december 2009)

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies