Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vrienden

Vorig artikel Volgend artikel

Over drie dagen is het zover. Dan trapt gastland Frankrijk het EK voetbal 2016 in eigen land op gang tegen Roemenië. Aan supportersdrift bij de Belgen alvast geen gebrek: 4 op de 5 Belgen geeft aan de wedstrijden van de Rode Duivels te zullen volgen. Dat blijkt uit een studie in opdracht van Samsung uitgevoerd door DVJ Insights. Opvallend is dat het merendeel van de supporters (77 procent) ervoor kiest om de wedstrijden te volgen voor het eigen scherm of bij vrienden. Slechts 13 procent van de ondervraagden bekijkt de wedstrijden liever op een groot scherm.

  • 77 procent van de Belgen geeft aan de wedstrijden van de Rode Duivels te zullen volgen voor de eigen televisie of bij vrienden. Maar 13 procent overweegt om naar een openbare plaats met groot scherm te gaan
  • 12 procent van de Belgen heeft of zal speciaal voor het EK voetbal een nieuw televisietoestel aankopen

De televisie staat centraal in de beleving van een groots sportevenement zoals het EK voetbal. Belgen bekijken de matchen van de Rode Duivels het liefst samen met familie (62 procent) of vrienden (51 procent). Leeftijd speelt hierbij een grote factor. Vooral mensen ouder dan 35 doen dit het liefst thuis of bij vrienden (66 procent). Voor zij die toch liever buitenshuis de sfeer opsnuiven is de sociale beleving de voornaamste drijfveer. Jongeren tot en met 34 jaar oud zijn het meest geneigd om de matchen op groot scherm (16 procent) of op café (10 procent) te volgen.

EK voetbal succesformule voor televisiemarkt

Grote sportevenementen hebben een positieve invloed op de verkoop van televisies. Opvallend is dat de invloed van het Europees kampioenschap voetbal een stuk groter is dan de Olympische Spelen. Zo’n 12 procent van de ondervraagden geeft aan zich een nieuwe televisie aan te schaffen in aanloop naar het EK. Het zijn overigens in de meeste gevallen mannen die het meeste invloed hebben op deze aankoopbeslissing.

“Dankzij het EK voetbal verwachten we 15 procent meer televisies te verkopen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bovendien is 60 procent van de kopers bereid om meer geld in het laatje te leggen omwille van het EK. Belangrijk voor de goede verkoopresultaten bij een sportevenement is de aanwezigheid van Belgische deelnemers, zoals de Rode Duivels”, aldus Kris Hellebuyck, Product Manager TV bij Samsung België.

Optimale sportbeleving in de juiste sfeer

Uit de studie blijkt dat Belgen enkele rituelen hebben om in de juiste sfeer te komen. De drie belangrijkste zijn bier, chips en een duivelse outfit. Verder hechten Belgen ook veel belang aan een optimale kijkervaring. Steeds meer Belgen kiezen daarom voor grotere schermen met een betere kwaliteit.

“Tegenwoordig heeft bijna 20% van de verkochte televisies een schermdiagonaal groter dan 55 inch (140 cm). Omdat de kijkafstand tussen het scherm en de zitplaats hetzelfde blijft, is een UHD resolutie op grotere beeldmaten onontbeerlijk om een optimale beeldkwaliteit te bewaren”, zegt Kris Hellebuyck, Product Manager TV bij Samsung België.

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies