Wetenschappers werken continu aan Google Adwords

Vorig artikel Volgend artikel

Wetenschappers werken continu aan Google Adwords

Wetenschappers werken dagelijks aan verbetering van de unieke advertentiemodule van Google. Adwords leverde de softwaregigant het afgelopen kwartaal 5,5 miljard dollar op. Google Adwords onderscheidt zich op verschillende gebieden van andere online advertentiemodellen. Allereerst omdat de advertenties gelieerd zijn aan de inhoud van websites. Wie op de zoekbalk van Google `auto` intypt, zal aan de rechterzijde van het scherm een rijtje advertenties aantreffen dat relevant is voor internetgebruikers die zoeken op auto.

Daarnaast zijn de variabele advertentietarieven opmerkelijk. Adverteerders bepalen zelf hoeveel zij betalen om in de Adword-database te worden opgenomen. Wie meer betaalt heeft overigens een grotere kans om bij relevante zoekopdrachten geselecteerd te worden. Echter niet de advertentieprijs maar de kwaliteit is het meest bepalend of een advertentie geselecteerd wordt of niet. Links naar snelle websites zullen bijvoorbeeld boven de advertenties van trage concurrenten geplaatst worden. Adverteerders betalen Google pas wanneer daadwerkelijk op de tekstadvertentie wordt geklikt.

Omdat Adwords een belangrijke inkomstenbron is voor het internetbedrijf, neemt Google de ontwikkeling van de advertentietak erg serieus. In een onderzoekscentrum in Zürich onderzoeken wetenschappers steeds hoe het model verbeterd kan worden.

[Bron: De Volkskrant]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies