Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een onderzoek van AutoScout24 bij 8811 Europeanen, over de auto van morgen, blijkt dat Belgen de nieuwe technologieën met open armen verwelkomen, maar dan vooral als die hun veiligheid vergroten. 82,2% verwacht dat hun wagen over 25 jaar automatisch gevaren herkent en actief ingrijpt om een ongeluk te voorkomen.

Entertainment aan boord vinden we dan weer beduidend minder belangrijk. Vier op tien van de ondervraagde Belgen willen in de auto van de toekomst tv kijken, gamen, internetten en social media gebruiken.

future car

De top 5

Naast veiligheid, komt het kostenplaatje op de tweede plaats. Mobiliteit moet ook in de toekomst betaalbaar blijven, vinden negen op de tien Belgen. Dat is trouwens zo in bijna alle ondervraagde landen (behalve Spanje).

Comfort (88%), milieuvriendelijkheid (86,8%) en rijplezier (83,7%) vervolledigen de top vijf van wat de Belg verwacht van zijn toekomstige auto.

Helemaal onderaan bengelt trouwens de auto als statussymbool. Net geen 3 Belgen op 10 denken dat de auto binnen 25 jaar nog een echt statement zal zijn.

Gevaar herkennen en files ontwijken

Ook uit het verlanglijstje met functies die we willen in onze auto, blijkt dat wij Belgen veel belang hechten aan onze veiligheid. 82,2% verwacht dat hun wagen automatisch gevaren zal herkennen en actief kan ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. Daarbij denken ze bijvoorbeeld aan auto’s die onderling met elkaar kunnen communiceren (67,9%).

Als onbetwiste filekampioenen hoopt 76,7% van onze landgenoten bovendien dat hun auto in de toekomst intelligent genoeg zal zijn om zelf een filevrije route te kiezen. En als hij dan ook nog eens zelfstandig een parkeerplaatsje zoekt, zijn we helemaal tevreden (58,4%).

Entertainment hoeft niet zo nodig

Wat we minder belangrijk vinden is Entertainment. Vier op tien van de ondervraagde Belgen willen tv kijken, gamen, internetten en social media gebruiken, in de auto van de toekomst.

We staan daarmee op de vierde plaats van de 7 ondervraagde landen. In het zuiden (Spanje met 60,9% op kop) is Entertainment duidelijk populairder.

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies