BNP Paribas Fortis lanceert Hello bank!: een 100 % mobiele en gratis bank

Vorig artikel Volgend artikel

hello bank BNP Paribas Fortis lanceert vandaag zijn mobiele bank: Hello bank!, de eerste 100 % mobiele bank in België. Het doelpubliek van de bank is iedereen die zijn dagelijkse bankzaken wil regelen via zijn smartphone of tablet. Het managen van je financiën doe je voortaan via een app (bank = app). Geen bezoekjes meer aan het loket of een online banking website, alles gebeurt via een mobiel apparaat. Je moet er dan uiteraard één hebben. Maar de cijfers liegen niet: de penetratiecijfers van deze toestellen tonen aan dat eind 2013 twee op de drie gezinnen in ons land in het bezit van een tablet zal zijn. Daarenboven bezit 52 % van alle Belgen dan een smartphone. En met dat inzicht vertrok BNP Paribas Fortis bij de creatie van de Hello bank!. Klant worden gebeurt via het downloaden van de app. Daarna ontvang je, na enkele kleine formaliteiten via de post, een Europese debetkaart en een virtuele prepaidkaart en je kan mobiel aan de slag. Want zodra de 'administratie' rond is, wordt de app geactiveerd. Het is bovendien volledig gratis om gebruik te maken van de Easy transfer-dienst. hello bank mobile Wat zijn de kernwoorden van de Hello bank? Simple, smart, human en safe. Simpel lijkt het inderdaad, want het brengt heel wat elementen samen: het gemak van online banking, geen cash geld op zak hebben, mobile payment, ... Maar of we instinctief aan 'safe' denken is een andere zaak. Er is ook een gespecialiseerd Hello Team dat klanten ondersteunt en hun vragen beantwoordt via telefoon, e-mail, chat en sociale netwerken (Facebook, Twitter, …). Ze zouden maar liefst 83 uur per week beschikbaar zijn, ook op zaterdag en feestdagen. Clo Willaerts, dé webexperte van ons land, begeleidde vandaag de voorstelling in Brussel en gaf haar mening over de Hello bank!:

Ik vind het een opmerkelijk initiatief voor een bank, het 'product' springt er echt uit. Ook al vertoont de app nog enkele bugs, toch heeft BNP Paribas Fortis het lef om het concept in zijn kinderschoenen te lanceren. In het verleden had je dergelijke acties van Mobile Vikings en Yelo van Telenet, maar dat een bank zoiets zou doen? Ik ben benieuwd hoe de markt hierop zal reageren.
De nieuwe bank wordt vandaag in België en Duitsland gelanceerd. Frankrijk volgt in juni en Italië in oktober. Hun ambities? In vijf jaar 1,4 miljoen klanten aantrekken. Hello bank! biedt trouwens exact dezelfde spaarrente als BNP Paribas Fortis. Dat deze bank mee springt op de digitale trein kunnen we enkel aanmoedigen. Maar of het publiek met hetzelfde enthousiasme mee zal doen, valt nog te betwijfelen. Het concept lijkt nu vooral te draaien rond co-creation waardoor het in de toekomst nog verder uitgewerkt zal worden (zo is de app nu enkel voor Android en iOS). Het wordt dus een beetje afwachten hoe de reacties zullen lopen en hopelijk kan een goed uitgedachte marketingstrategie het publiek overtuigen en (eventuele) weerstand wegwerken.  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies