Vandaag publiceerde Samsung een onderzoek dat ze hebben uitgevoerd in samenwerking met Mindlab International. Ze hebben onderzocht wat het verschil is in TV-ervaring, wanneer men kijkt naar een Full HD scherm in vergelijking met een Ultra HD scherm.
Betrokkenheidsgevoel
Het onderzoek toont aan dat TV-kijkers meer betrokken zijn als ze naar een UHD-TV kijken, dan dat ze naar een Full HD-TV kijken. De oorzaak hiervan is een combinatie van: in welke mate men tot een bepaald iets wordt aangetrokken (benaderingsmotivatie), een visuele verwerking en snellere bètagolven.
Tijdens het kijken van een UHD-TV is het immersieniveau (= ergens in opgaan, zoals een rit op de achtbaan of een leuk afspraakje) hoger dan bij een Full HD-TV. Dit doet vermoeden dat het betrokkenheidsgevoel van de kijker positiever en rijker is, dan wanneer hij naar een Full HD-scherm kijkt.

Aandachtiger, meer gefocust en meer geconcentreerd
Bij 62% van de deelnemers die naar een voetbalwedstrijd keken, lag de visuele verwerking hoger op een UHD-TV. Dat wil zeggen dat de hersenen hun capaciteit om visuele informatie te verwerken sterker aanspreken, dan bij een Full HD-TV. Dit zorgt ook voor een meer gedetailleerde en rijkere voorstelling, van wat er exact gebeurt op het veld.
Actiefilms komen ook meer tot hun recht op een UHD-TV, want de onderzoekspersonen gaven aan dat ze zich aandachtiger, meer gefocust en meer geconcentreerd voelden, dan bij de Full HD-TV.

Effect op lichaam en hersenen
Neuropsychologisch onderzoek van Mindlab International onthult het effect van Ultra HD-tv op het lichaam en de hersenen.
Kijken in Ultra High Definition (UHD) betekent:
- Een betere hersentraining in vergelijking met Full HD, omdat het vermogen om visuele informatie te verwerken sterker aangesproken wordt
- Dat kijkers 38% meer ondergedompeld worden in hun TV-ervaring wanneer ze kijken naar een UHD-tv in vergelijking met een Full HD-scherm
- Een visuele verwerking die 62% hoger ligt dan bij Full HD-tv
- Dat mensen zich 20% meer ‘aangetrokken’ voelen tot UHD-tv ten opzichte van Full HD-schermen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant