Marketing24.06.2013

Dit zijn alle Belgische winnaars van Cannes Lions 2013


cannes lions

Afgelopen week zakten opnieuw heel wat gezanten van onze Belgische reclamebureaus af naar het mondaine Cannes voor de 60ste editie van Cannes Lions: het internationale festival voor de creativiteit. In de internationale vakpers beschreven als ’the world’s biggest ad festival’ en daarom dé ontmoetingsplek voor al wie hoge toppen scheert in de reclamewereld.

Decadent? Ja. Daarom onbelangrijk? Absoluut niet. En dat is nog een understatement. Wie trouwens het argument bovenhaalt dat België met zijn beperkte ‘geografische capaciteit’ niet kan meetellen om dergelijke grote prijzen te winnen, heeft beslist de shortlist voor de verschillende categorieën (print, outdoor, PR, mobile, …) van het festival nog niet bekeken.

Deze editie telde 17 hoofdcategorieën en een veelvoud aan subcategorieën met allemaal aparte prijzen. De allerhoogste bekroning is een ‘Grand Prix’. Die was o.a. weggelegd voor ‘Dumb ways to die ’, met de hoogste onderscheiding in de categorieën radio en ‘direct’ lions.

Per reeks zijn er ook een onbepaald aantal campagnes die een gouden, zilveren of bronzen lion kunnen winnen. Net daar zijn heel wat Belgische ‘producten’ vertegenwoordigd die met een beeldje het Palais des Festival et des Congrès in Cannes mochten verlaten. We zetten ze hier even op een rijtje: 

Gouden lion

  • Direct: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
  • Outdoor: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
  • Outdoor: Duval Guillaume Modem met ‘Wedding/bear/funeral’ voor TNT
  • Mobile: Duval Guillaume Modem met ‘Second Life apps’ voor Reborn
  • PR: Duval Guillaume Modem met ‘Mind Reader’ voor Febelfin

Zilver lion:

  • Media: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
  • Outdoor: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
  • Outdoor:  Duval Guillaume Modem met ‘Wedding/bear/funeral’ voor TNT
  • Media: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
  • PR: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
  • Media: Duval Guillaume Modem met ‘Power of newspapers’ voor Newspaperswork
  • PR: Ogilvy met ‘Donate your FB timeline’ voor Alzheimer’s World Day
  • Promo & Activation: Mortierbrigade met ‘Song for life’ voor Studio Brussel
  • Film: Happiness met ‘Toyota GT86 Test Wife’ voor Toyota Motor Europe

music for life

Bronzen Lion:

  • Promo & Activation: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
  • Press: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
  • Direct: Duval Guillaume Modem met ‘Second Life apps’ voor Reborn
  • Film: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
  • Media: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
  • Film: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
  • Branded Content & Entertainment: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
  • Outdoor: Duval Guillaume Modem met ‘Drama hits the Netherlands’ voor TNT
  • Media: Publicis met ‘Alcohol barries’ voor Responsible Young Drivers
  • Press: Happiness met ‘Don’t text and die’ voor OVK/PEVR
  • Radio: Famous met ‘Opposites’ voor Klara

Het absolute prijzenpaardje blijft Duval Guillaume Modem uit Antwerpen met 10 onderscheidingen voor 6 verschillende campagnes. De campagnes voor KBC, STIHL, Studio Brussel en Carlsberg waren op hun beurt afzonderlijk goed voor 3 verschillende onderscheidingen.

Met 15 gelauwerde campagnes is deze editie van Cannes Lions een succes voor de Belgische delegatie. ACC België, Association of Communication Companies, verklaart dat creativiteit in ons Belgische DNA zit en duidelijk op te merken valt in de reclamecampagnes die we ‘produceren’. België staat duidelijk op de kaart in de reclamewereld.

Verder lezen over Advertising

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerder...

Marketing07.06.2019

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Influencer marketing in de lift
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

De zomer komt eraan, dus vinden veel mannen het nodig om 'in shape' te geraken. Dat is nochtans niet nodig volgens AXE! Nog tot 11 mei kunnen mannen, samen met de AXE male grooming experts, op zoek naar hun 'magic' om di...

Marketing26.04.2016

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Dronevertising!

Gastartikel door Dennis De Cat: Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM Drones zijn in, ongelofelijk in! Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoe...

Technology05.02.2016

Dronevertising!

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Kaarsen die geuren – toegegeven, dit werkwoord is misschien niet helemaal op zijn plaats – naar Pringles. Korte pauze om het te laten doordringen. Jup, de chipsfabrikant brengt een reeks kaarsen op de markt met drie...

Marketing01.12.2015

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Eindelijk
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Boondoggle rekruteert adblockers

Boondoggle is op zoek naar versterking. Om de juiste mensen te rekruteren, pakt het bureau uit met een opmerkelijke campagne op de grootste Belgische marketing- en communicatiewebsites: een banner die alleen te zien is v...

Marketing26.11.2015

Boondoggle rekruteert adblockers

Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

"Ad blocking" - bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar - wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: d...

Mobile23.11.2015

Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

‘Free Spirits’ is een mini-docuserie van het Belgische biermerk Primus met als onderwerp om gelijkgestemde eigenzinnige zielen te portretteren. De serie volgt een aantal mensen die hun eigen weg volgen en bewuste keu...

Marketing05.08.2015

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Verder lezen over Awards

Dit zijn de eerste winnaars van de Belgian Marketing Awards

De oogst van de eerste Belgian Marketing Awards is bekend. Delhaize, Spott en Sophie Pollet (Telenet) zijn respectievelijk Belgian Marketing Company of the Year, Young Belgian Marketing Company of the Year en Marketing L...

Marketing03.12.2020

Dit zijn de eerste winnaars van de Belgian Marketing Awards

​Delhaize, Spott en Sophie Pollet (Telenet)
​Dit zijn de 9 Belgian Marketing Awards​ finalisten

De 9 finalisten van de eerste editie Belgian Marketing Awards zijn bekend. Zij maken kans om op 3 december de winnaar te worden van The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Company of the Year of The...

Marketing29.10.2020

​Dit zijn de 9 Belgian Marketing Awards​ finalisten

Dit is het ‘Beste strand van Europa in 2016’

Stiniva, op het eiland Vis (Kroatië), sleept de titel van 'Beste strand van Europa in 2016' in de wacht. De prijs werd uitgereikt door European Best Destinations, een Europese organisatie in Brussel die werd opgericht o...

Travel28.04.2016

Dit is het ‘Beste strand van Europa in 2016’

Eurobest: 30 Belgische prijzen

Met 30 prijzen op het Europese reclame festival, Eurobest, doen de Belgen het zeker niet slecht, zeker als daar zelf een Grand Prix tussen zit. DDB Brussels is de grote winnaar van deze editie met 1 Grand Prix, 1 Zilver...

Marketing04.12.2015

Eurobest: 30 Belgische prijzen

1 Grandprix, 3 Goud, 10 Zilver en 16 Bronze
Eurobest: welke seminaries gaan we volgen?

Er zijn ontzettend veel sprekers deze week op Eurobest. Hieronder een paar sprekers waar wij alvast naar uitkijken: - Ben Priest: Founder & Chief Creative Officer, adam&eveDDB Van hem wil ik horen hoe je snel kan groei...

Marketing30.11.2015

Eurobest: welke seminaries gaan we volgen?

Van alle sprekers op Eurobest heeft Belgian Cowboys er een paar uitgepikt.
Eurobest: wie won ook alweer in 2014?

Dinsdag begint Eurobest en dit jaar komt de top van het marketing wereldje naar Antwerpen, daar moet Belgian Cowboys uiteraard bij zijn. Alvorens ons te verliezen in analyses en pronostieken willen we nog even kijken wel...

Marketing29.11.2015

Eurobest: wie won ook alweer in 2014?

Alle Belgische Eurobest winnaars van 2014
De Facebook studio awards 2014: inschrijvingen zijn geopend

De Facebook Studio Awards worden voor de derde keer uitgereikt aan merken en bureaus voor de beste Facebook campagnes. De Studio Awards bieden de kans op internationale erkenning en worden uitgereikt door de be...

Social06.11.2013

De Facebook studio awards 2014: inschrijvingen zijn geopend

Campagnes van Telenet, Music for Life & Ketnet winnen op Effie Awards 2013

De Effie Awards 2013, de marketing-reclame prijzen voor campagnes die 'werken' en hun effectiviteit bewijzen, werden gisteren voor de 25ste keer in ons land uitgereikt. De prijzen gaan elk jaar opnieuw weer naar ca...

Marketing14.06.2013

Campagnes van Telenet, Music for Life & Ketnet winnen op Effie Awards 2013