Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Afgelopen week zakten opnieuw heel wat gezanten van onze Belgische reclamebureaus af naar het mondaine Cannes voor de 60ste editie van Cannes Lions: het internationale festival voor de creativiteit. In de internationale vakpers beschreven als ’the world’s biggest ad festival’ en daarom dé ontmoetingsplek voor al wie hoge toppen scheert in de reclamewereld.
Decadent? Ja. Daarom onbelangrijk? Absoluut niet. En dat is nog een understatement. Wie trouwens het argument bovenhaalt dat België met zijn beperkte ‘geografische capaciteit’ niet kan meetellen om dergelijke grote prijzen te winnen, heeft beslist de shortlist voor de verschillende categorieën (print, outdoor, PR, mobile, …) van het festival nog niet bekeken.
Deze editie telde 17 hoofdcategorieën en een veelvoud aan subcategorieën met allemaal aparte prijzen. De allerhoogste bekroning is een ‘Grand Prix’. Die was o.a. weggelegd voor ‘Dumb ways to die ’, met de hoogste onderscheiding in de categorieën radio en ‘direct’ lions.
Per reeks zijn er ook een onbepaald aantal campagnes die een gouden, zilveren of bronzen lion kunnen winnen. Net daar zijn heel wat Belgische ‘producten’ vertegenwoordigd die met een beeldje het Palais des Festival et des Congrès in Cannes mochten verlaten. We zetten ze hier even op een rijtje:
Gouden lion
- Direct: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
- Outdoor: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
- Outdoor: Duval Guillaume Modem met ‘Wedding/bear/funeral’ voor TNT
- Mobile: Duval Guillaume Modem met ‘Second Life apps’ voor Reborn
- PR: Duval Guillaume Modem met ‘Mind Reader’ voor Febelfin
Zilver lion:
- Media: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
- Outdoor: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
- Outdoor: Duval Guillaume Modem met ‘Wedding/bear/funeral’ voor TNT
- Media: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
- PR: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
- Media: Duval Guillaume Modem met ‘Power of newspapers’ voor Newspaperswork
- PR: Ogilvy met ‘Donate your FB timeline’ voor Alzheimer’s World Day
- Promo & Activation: Mortierbrigade met ‘Song for life’ voor Studio Brussel
- Film: Happiness met ‘Toyota GT86 Test Wife’ voor Toyota Motor Europe
Bronzen Lion:
- Promo & Activation: TBWA met ‘Gap in the market’ voor KBC
- Press: Publicis met ‘Lumberjack’ voor STIHL
- Direct: Duval Guillaume Modem met ‘Second Life apps’ voor Reborn
- Film: Mortierbrigade met ‘Make it to muse’ voor Studio Brussel
- Media: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
- Film: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
- Branded Content & Entertainment: Duval Guillaume Modem met ‘Poker’ voor Carlsberg
- Outdoor: Duval Guillaume Modem met ‘Drama hits the Netherlands’ voor TNT
- Media: Publicis met ‘Alcohol barries’ voor Responsible Young Drivers
- Press: Happiness met ‘Don’t text and die’ voor OVK/PEVR
- Radio: Famous met ‘Opposites’ voor Klara
Het absolute prijzenpaardje blijft Duval Guillaume Modem uit Antwerpen met 10 onderscheidingen voor 6 verschillende campagnes. De campagnes voor KBC, STIHL, Studio Brussel en Carlsberg waren op hun beurt afzonderlijk goed voor 3 verschillende onderscheidingen.
Met 15 gelauwerde campagnes is deze editie van Cannes Lions een succes voor de Belgische delegatie. ACC België, Association of Communication Companies, verklaart dat creativiteit in ons Belgische DNA zit en duidelijk op te merken valt in de reclamecampagnes die we ‘produceren’. België staat duidelijk op de kaart in de reclamewereld.
Verder lezen over Advertising
Marketing07.06.2019
Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen
Influencer marketing in de liftMarketing26.04.2016
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!
Technology05.02.2016
Dronevertising!
Marketing01.12.2015
Naar-Pringles-geurende kaarsen
EindelijkTechnology30.11.2015
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch
Marketing26.11.2015
Boondoggle rekruteert adblockers
Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruikenMobile23.11.2015
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen
Marketing05.08.2015
Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies
Verder lezen over Awards
Marketing03.12.2020
Dit zijn de eerste winnaars van de Belgian Marketing Awards
Delhaize, Spott en Sophie Pollet (Telenet)Marketing29.10.2020
Dit zijn de 9 Belgian Marketing Awards finalisten
Travel28.04.2016
Dit is het ‘Beste strand van Europa in 2016’
Marketing04.12.2015
Eurobest: 30 Belgische prijzen
1 Grandprix, 3 Goud, 10 Zilver en 16 BronzeMarketing30.11.2015
Eurobest: welke seminaries gaan we volgen?
Van alle sprekers op Eurobest heeft Belgian Cowboys er een paar uitgepikt.Marketing29.11.2015
Eurobest: wie won ook alweer in 2014?
Alle Belgische Eurobest winnaars van 2014Social06.11.2013
De Facebook studio awards 2014: inschrijvingen zijn geopend
Marketing14.06.2013