Marketing07.06.2019

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen


Influencer marketing in de lift

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerders, bureaus en mediamense mee aan het onderzoek. .

Uit de studie blijkt dat de digitale bestedingen met 40,2% stilaan aan het stabiliseren zijn. Vorig jaar bevond het aandeel zich net onder 40%. Stephanie Radochitzki, Digital Strategy & Performance Director bij IPG Mediabrands en verantwoordelijk voor de studie: “Waarschijnlijk niet geheel toevallig bedraagt de mediaconsumptie van de digitale kanalen in ons land momenteel zo’n 38%”, het zou niet onlogisch zijn dat het aandeel in de bestedingen het aandeel in consumptie volgt.

Influencers: vaak ingezet, met beperkt budget

Ook in het overzicht van ingezette kanalen is het stabiliteit troef. Voor de eerste keer bevroeg de studie adverteerders en bureaus naar het gebruik van influencers. 44% van de respondenten zette ze in 2018 in (39% bij adverteerders, 50% bij bureaus). Daarmee heeft het touchpoint zich meteen in het peloton van kanalen genesteld. Wat wel opvalt is dat het budget dat ernaartoe gaat, relatief beperkt is. Slechts 6% van het budget wordt hieraan gespendeerd.

Dit duidt erop dat het om een sterk groeiend medium gaat. Veel merken testen ermee, maar grote budgetten gaan er nog niet of weinig naartoe.

Programmatic: onbekend, maar niet onbemind

Binnen media-aankoop vormt de aankoop via programmatic advertising 55% van het totaal. Toch zijn de methodes nog zeer onbekend, zeker bij adverteerders. Stephanie Radochitzki: “Data zijn key in digitale marketing, maar toch weten adverteerders zelden hoe het juist werkt. An sich is dat geen probleem – daarvoor hebben ze specialisten – maar het zorgt wel voor wat terughoudendheid en dat is jammer.

De kennis van tools als DMP (Data Management Platform) is nog zo’n element. Stephanie Radochitzki: “Als 25% van de adverteerders aangeeft nog nooit van een DMP (Data Management Platform) te hebben gehoord en 19% zegt dat hij niet echt weet wat het betekent, dan zie je meteen dat BAM nog wat werk heeft qua opleiding en vorming.

Over de Matrix-studie

De Matrix-studie wordt uitgevoerd door Phimedia en Dynata in opdracht van de Belgian Association of Marketing. Doelstelling is om de evoluties in het digitale medialandschap op de voet te kunnen volgen en in kaart te brengen.

Verder lezen over Advertising

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

De zomer komt eraan, dus vinden veel mannen het nodig om 'in shape' te geraken. Dat is nochtans niet nodig volgens AXE! Nog tot 11 mei kunnen mannen, samen met de AXE male grooming experts, op zoek naar hun 'magic' om di...

Marketing26.04.2016

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Dronevertising!

Gastartikel door Dennis De Cat: Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM Drones zijn in, ongelofelijk in! Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoe...

Technology05.02.2016

Dronevertising!

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Kaarsen die geuren – toegegeven, dit werkwoord is misschien niet helemaal op zijn plaats – naar Pringles. Korte pauze om het te laten doordringen. Jup, de chipsfabrikant brengt een reeks kaarsen op de markt met drie...

Marketing01.12.2015

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Eindelijk
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Boondoggle rekruteert adblockers

Boondoggle is op zoek naar versterking. Om de juiste mensen te rekruteren, pakt het bureau uit met een opmerkelijke campagne op de grootste Belgische marketing- en communicatiewebsites: een banner die alleen te zien is v...

Marketing26.11.2015

Boondoggle rekruteert adblockers

Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

"Ad blocking" - bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar - wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: d...

Mobile23.11.2015

Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

‘Free Spirits’ is een mini-docuserie van het Belgische biermerk Primus met als onderwerp om gelijkgestemde eigenzinnige zielen te portretteren. De serie volgt een aantal mensen die hun eigen weg volgen en bewuste keu...

Marketing05.08.2015

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Instagram-advertentie Michael Kors genereert 370% meer likes

Vijf dagen geleden was het merk Michael Kors het eerste merk dat advertenties mocht plaatsen op Instagram. Nitrogram, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de gegevens van Instagram, keek grondig naar de campagne...

Marketing07.11.2013

Instagram-advertentie Michael Kors genereert 370% meer likes