Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Influencer marketing in de lift

Vorig artikel Volgend artikel

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerders, bureaus en mediamense mee aan het onderzoek. .

Uit de studie blijkt dat de digitale bestedingen met 40,2% stilaan aan het stabiliseren zijn. Vorig jaar bevond het aandeel zich net onder 40%. Stephanie Radochitzki, Digital Strategy & Performance Director bij IPG Mediabrands en verantwoordelijk voor de studie: “Waarschijnlijk niet geheel toevallig bedraagt de mediaconsumptie van de digitale kanalen in ons land momenteel zo’n 38%”, het zou niet onlogisch zijn dat het aandeel in de bestedingen het aandeel in consumptie volgt.

Influencers: vaak ingezet, met beperkt budget

Ook in het overzicht van ingezette kanalen is het stabiliteit troef. Voor de eerste keer bevroeg de studie adverteerders en bureaus naar het gebruik van influencers. 44% van de respondenten zette ze in 2018 in (39% bij adverteerders, 50% bij bureaus). Daarmee heeft het touchpoint zich meteen in het peloton van kanalen genesteld. Wat wel opvalt is dat het budget dat ernaartoe gaat, relatief beperkt is. Slechts 6% van het budget wordt hieraan gespendeerd.

Dit duidt erop dat het om een sterk groeiend medium gaat. Veel merken testen ermee, maar grote budgetten gaan er nog niet of weinig naartoe.

Programmatic: onbekend, maar niet onbemind

Binnen media-aankoop vormt de aankoop via programmatic advertising 55% van het totaal. Toch zijn de methodes nog zeer onbekend, zeker bij adverteerders. Stephanie Radochitzki: “Data zijn key in digitale marketing, maar toch weten adverteerders zelden hoe het juist werkt. An sich is dat geen probleem – daarvoor hebben ze specialisten – maar het zorgt wel voor wat terughoudendheid en dat is jammer.

De kennis van tools als DMP (Data Management Platform) is nog zo’n element. Stephanie Radochitzki: “Als 25% van de adverteerders aangeeft nog nooit van een DMP (Data Management Platform) te hebben gehoord en 19% zegt dat hij niet echt weet wat het betekent, dan zie je meteen dat BAM nog wat werk heeft qua opleiding en vorming.

Over de Matrix-studie

De Matrix-studie wordt uitgevoerd door Phimedia en Dynata in opdracht van de Belgian Association of Marketing. Doelstelling is om de evoluties in het digitale medialandschap op de voet te kunnen volgen en in kaart te brengen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies