Marketing12.02.2013

Taco Bell, douze points. Taco Bell, twelve points. [column]


Behalve wie de laatste week in een grot heeft doorgebracht, weet dat in Amerika verleden zondag de Superbowl werd gespeeld. Niet dat iemand ook maar enigszins is geïnteresseerd in American Football, de Baltimore Ravens of de San Francisco 49’ers. Nee, wat hot was on all social media waren de reclamespots die in de pauzes werden vertoond – want de Superbowl is ook het Amerikaanse officieuze nationale kampioenschap tv-spots, waar merken de kans zien zich even in de aandacht van miljoenen kijkers te wringen.

Taco Bell had een hartverwarmend spotje (vandaar de titel), Coke ook, Audi was fantastisch, vele anderen gewoon flauw. Maar dat is niet het punt. Wél het punt is dat de hele online wereld nu al dagenlang aan het analyseren, observeren, dissecteren, discuteren is over … welja, over precies datgene waarvan diezelfde online wereld al jarenlang de ondergang voorspelt: de 30-seconden-tv-spot. Isn’t it ironic, zou Alanis Morrisette zingen.

Blijkbaar zijn good old tv-commercials nog steeds excellente conversation starters. En zo werden ze door vele merken ook ingezet, als startpunt voor verdere online en social media conversaties. Maar die kregen bijlange niet zoveel aandacht. Want aandacht trekken, dat is waar het om gaat. Met spots die speciaal voor deze gelegenheid zijn bedacht, en niet noodzakelijk een veel langer leven beschoren zijn.

In die zin heeft de gemiddelde Superbowl-commercial evenveel met tv-reclame te maken, als het Eurosongfestival met muziek – zie opnieuw de titel. Het is gemiddeld een aaneenrijging van vreemde, opvallende, vaak amusante en even vaak snel vergeten excentriciteiten. Fans zullen zeggen dat één zo’n spot een merk definitief kan lanceren, kijk maar naar Apple in 1984, zeggen ze, en ze hebben gelijk, toch wat die ene keer betreft. Maar het is moeilijk andere voorbeelden te vinden, net zo moeilijk om naast Abba nog één andere groep of artiest te noemen die een lange carrière aan het Songfestival wist over te houden. Voor vele anderen geldt dit.

En daarom deze vrolijke afsluiter.

Verder lezen over Audi

​Een Audi SUV kiezen: dit zijn onze favorieten

Dat we gewoon echt graag met een SUV rijden, steken we al lang niet meer onder stoelen of banken. En we zijn niet alleen: de SUV heeft in het straatbeeld al lang de monovolumes voorbijgestoken qua populairste model. Niet...

Automotive23.05.2022

​Een Audi SUV kiezen: dit zijn onze favorieten

​Tweedehands Audi A4 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Automotive12.11.2020

​Tweedehands Audi A4 kopen: hier moet je op letten

​4 tips bij het kopen van een tweedehands Audi A6

De Audi A6 is al sinds 1994 in productie en blijft dan ook nog steeds tot de verbeelding spreken. De afgelopen 26 jaar kreeg het model wel verschillende faceliften en ook onder de motorkap is er natuurlijk het een en and...

Automotive13.02.2020

​4 tips bij het kopen van een tweedehands Audi A6

Prachtige auto’s in vogelvlucht: Audi van toen tot nu

Zeg je Audi, dan droomt ieder van zijn eigen favoriete model. De een van een compacte Audi A1, luxueuze A8, de Q-serie voor de SUV liefhebbers, de A4 voor zakelijke rijders en de TT voor de sportievelingen. Omdat wij van...

Automotive26.01.2018

Prachtige auto’s in vogelvlucht: Audi van toen tot nu

Soms is er een commercial, daar hoort geen tekst bij, Audi R8 V10 plus

Soms is er een commercial, daar hoort geen tekst bij. Meestal is het iets wat je raakt, ontroert en waar je stil van wordt. Het linkt naar iets wat je zelf hebt ervaren. Voor mij was dat een paar jaar geleden op het circ...

Automotive10.02.2016

Soms is er een commercial, daar hoort geen tekst bij, Audi R8 V10 plus

Een 3D geprinte concept car voor Audi

Inderdaad, u leest het goed, een 3D geprinte auto. Het blijft natuurlijk een concept, maar toch. En dat is nog niet alles, het idee is dat de auto zichzelf assembleert. Nir Siegel, designer die ook al gewerkt heeft voor...

Automotive18.11.2013

Een 3D geprinte concept car voor Audi

De Verwondering: Audi RS4 beestachtig mooi en bloedsnel

In de eerste aflevering van De Verwondering nemen we je mee in een bijzondere blauwe Audi A4. De heldere blauwe kleur maakt de auto anders, ook vallen de iets bredere wielkasten en de 21" velgen op. Maar verder denk je...

Automotive04.11.2013

De Verwondering: Audi RS4 beestachtig mooi en bloedsnel

Audi Connect: vervult het nieuwe in-car connectivity systeem van Audi al onze wensen? [review]

Toen Audi ons voorstelde om het nieuwe Audi Connect te testrijden, zeiden we natuurlijk geen neen; in-car online entertainment is één van die niches in de auto sector die nog erg prematuur zijn, en waar er nog enor...

Automotive08.05.2013

Audi Connect: vervult het nieuwe in-car connectivity systeem van Audi al onze wensen? [review]

Verder lezen over Reclame

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Dat Virtual Reality meer en meer in de kijker komt, mag geen verrassing zijn. We hebben al meermaals aangegeven dat Virtual Reality echt aan het doorbreken is. Ook Coca Cola heeft dit begrepen en wil hun kartonnen verpa...

Marketing24.02.2016

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Vanaf 30 januari 2015 gaan de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook in. Daarmee zal Facebook al jouw gegevens kunnen verkopen om er gerichte reclame van te maken. Zij worden er rijk van en jij krijgt niets, behalv...

Social31.12.2014

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Dvořák - Symphony No. 9 Allegro con fuoco (Official Music Video). Dat is de officiële titel van de videoclip die een paar dagen geleden online ging, een moderne videoclip speciaal gemaakt voor een heel klassiek stukje...

Marketing23.04.2014

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Moest je er nog aan twijfelen of die waterdichte Walkman van Sony wel echt waterdicht is... of eerder spatvrij ofzo dan heeft DraftFCB wel een hele straffe manier gevonden om ons er allemaal van te overtuigen dat het...

Gadgets11.02.2014

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Vorige week startte British Airways met zijn nieuwe #lookup campagne waarbij interactieve billboards werden ingezet. Deze billboards hadden te nodige tracking technologie aan boord om overvliegende vliegtuigen van Britis...

Marketing04.12.2013

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Happiness Brussels lanceerde vorige week een nieuwe campagne voor Lexus onder de noemer "Art is Motion". Voor het project installeerden ze een systeem in een nieuwe Lexis IS 300h hybride waarbij ze de wagen een schilderi...

Automotive05.11.2013

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Promoted pins. Het zal niet lang meer duren vooraleer u deze tussen de je andere pins op Pinterest ziet staan. En dat moet geen verrassing wezen. Met meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand groeit de service nog s...

Marketing30.09.2013

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op