Social31.12.2014

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook


Vanaf 30 januari 2015 gaan de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook in.
Daarmee zal Facebook al jouw gegevens kunnen verkopen om er gerichte reclame van te maken.
Zij worden er rijk van en jij krijgt niets, behalve dan een hoop onbekende personen die fan zijn van jouw privé gedeelde bikini foto’s.

Facebook-Privacy

Gerichte advertenties
Vanaf 30 januari 2015 valt iedereen die Facebook gebruikt, onder de nieuwste algemene voorwaarden.  En dit gaat niet enkel over wat je vanaf 2015 post, maar alles wat je ooit op Facebook hebt gepost.

Alles wat Facebook over je weet gaan ze verkopen, om er gerichte advertenties van te maken.
Zo gaan ze je openbare EN privé foto’s/video’s, je naam en andere gegevens verkopen.

Ook onbekenden gaan je privé foto’s zien
Niet alleen jij gaat gerichte reclame krijgen, maar ook totaal onbekende personen gaan jouw privé foto’s te zien krijgen. Deze foto staat op Facebook en omdat deze op Facebook staat, is deze door Facebook vrij te gebruiken om er reclame van te maken.

Voorbeeldje: jij hebt een leuke foto van jezelf in een bikini van Banana Moon gedeeld met je vrienden, dan krijgen straks onbekende mensen reclame te zien van Banana Moon met een foto van jou in je bikini.

Niet optioneel
Deze nieuwe voorwaarden van Facebook zijn niet optioneel.

Je kan deze voorwaarden dus niet weigeren, of deze instellingen gaan aanpassen.  Als je na 30 januari 2015 Facebook blijft gebruiken, ga je automatisch akkoord met deze nieuwe algemene voorwaarden.

Instagram & Whatsapp
Moest je het nog niet weten: Instagram en Whatsapp zijn dochterbedrijven van Facebook.  Facebook is dus eigenaar van deze diensten en vanaf 30 januari 2015 vallen deze mee onder het algehele privacybeleid van het moederbedrijf.  Dus ook je foto’s op Instagram zijn niet meer veilig.

Voor Whatsapp is het niet de inhoud van je berichten die je verstuurd (gelukkig), maar wel al de rest en dat is heel wat!  Zo krijgt Facebook toegang tot al je contactpersonen, naar wie je stuurt, wanneer je berichten verstuurd, waar je bent (via geolokalisatie), …  Ook via de Facebook app zullen ze toegang krijgen tot je telefooncontacten en je locatie, zonder dat je je locaties hebt gedeeld.

Ook buiten Facebook niet veilig
Deze privacyvoorwarden beperken zich niet tot enkel Facebook en de dochterbedrijven.  Overal waar je kan inloggen via je Facebookprofiel (websites, apps, …), zullen onder deze nieuwe privacyvoorwaarden vallen.

Voorbeeldje: als jij op Spotify inlogt via je Facebook, kunnen er advertenties verschijnen voor muziek met jouw foto erbij.

Verzetten kan niet
Je hebt vast al posts zien verschijnen op je timeline van mensen die zeggen dat de foto’s van hun zijn en dat deze door niemand anders gebruikt mogen worden,…  Helaas pindakaas… als jij Facebook vanaf 30 januari 2015 gebruikt, zal dit toch gebruikt mogen worden.  Naar de rechter gaan helpt ook niet, want die zal zeggen dat jij instemt met de algemene voorwaarden, omdat je de dienst gebruikt.

Wat kan er dan wel?
Je kan alles van Facebook halen, zodat er enkel nog op staat wat jij met heel de wereld wil delen.  Drastischer kan ook: je kan je Facebook profiel verwijderen.  Dat hoeft uiteraard niet… Zo lang dat jij maar goed beseft dat wat je deelt, privé of openbaar, Facebook kan gebruiken als reclame om aan eender wie te laten zien.

Alternatieven voor Whatsapp zijn er uiteraard ook en Telegram is daar het beste voorbeeld van: zelfde layout (enkel is het niet groenig, maar blauwig), zelfde werking, maar veel meer privacy! Zo kan je bijvoorbeeld (als je dat wil) je berichten na x-aantal seconden ook laten verdwijnen à la Snapchat.

Voor Instagram zijn er ook alternatieven, maar daar springt er voor ons niet echt 1 uit als beste: Google Search

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Verder lezen over Facebook

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Vandaag heeft de Federale Overheidsdienst Economie nieuwe richtlijnen voorgesteld waar Influencers zich online aan moeten houden. Zo moet het meteen duidelijk zijn dat de foto, video of post op sociale media gesponsord...

Social15.05.2018

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS

Facebook verhuist 1,5 miljard gebruikers van Ierland naar de VS, om uit het bereik van de nieuwe Europese privacy wet (de GDPR wet) te blijven. Matthias Dobbelaere legt het heel goed uit in zijn filmpje in onderstaande...

Social19.04.2018

Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS

Bang voor Europese privacy wet?
Zo check je of je Facebook-gegevens gelekt zijn

Sinds gisterenavond krijgen Facebook gebruikers een melding of hun gegevens gedeeld werden met Cambridge Analytica, via een datalek. Omdat er heel veel Facebook gebruikers zijn, krijgt niet iedereen die melding meteen t...

Social10.04.2018

Zo check je of je Facebook-gegevens gelekt zijn

Facebook introduceert Messenger Lite

Nadat er al een lite versie van Facebook beschikbaar was komt het sociale netwerk nu eveneens met een lite versie van de eigen Messenger. Vooralsnog alleen beschikbaar voor Android. Messenger Lite is een verkleinde vers...

Social04.10.2016

Facebook introduceert Messenger Lite

Geen snelle smartphone? Geen probleem: hier is Messenger Lite
Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger

Het klinkt allemaal een beetje spannender dan het in werkelijkheid is. Facebook heeft in Messenger een z.g. verborgen ’geheime inbox' voor berichten van mensen met wie je geen vrienden bent. Facebook noemt deze bericht...

Social07.04.2016

Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger

De 'spambox' met gefilterde berichten bestaat blijkbaar al jaren en krijgt nu pas aandacht.
Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

Instagram gaat zijn tijdlijn niet meer in chronologisch volgorde tonen, ze zijn een meer persoonlijke tijdlijn aan het testen voor hun gebruikers. De gereorganiseerde tijdlijn is gebaseerd op een algoritme, dat foto's en...

Social16.03.2016

Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

Indische hacker kon bij alle Facebook-accounts die hij maar wou

Een Indische hacker kwam door een eenvoudige truc aan de kans om persoonlijke informatie, berichten, foto’s en zelfs bankgegevens van Facebook-gebruikers wereldwijd in te kijken. In plaats van de informatie te misbruik...

Web10.03.2016

Indische hacker kon bij alle Facebook-accounts die hij maar wou

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

Wij gingen opzoek naar de beste tips en testen 3 tips om je borsten groter te doen lijken! Puur natuur, goedkoop én plezant: een cupmaat meer zonder moeite. We love them boobies! Heb jij nog tips? Laat ze achter in de...

Social02.03.2016

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

VIDEO

Verder lezen over Instagram

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Vandaag heeft de Federale Overheidsdienst Economie nieuwe richtlijnen voorgesteld waar Influencers zich online aan moeten houden. Zo moet het meteen duidelijk zijn dat de foto, video of post op sociale media gesponsord...

Social15.05.2018

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Eet pizza en win een reis naar Italië!

Pizza is één van de meest bestelde gerechten op Takeaway.com. Uit data van de grootste eten-bestelsite blijkt dat pizza Margherita het meest populair is onder de Belgen. Speciaal voor alle pizzafans introduceert Takeaw...

Algemeen19.02.2018

Eet pizza en win een reis naar Italië!

Instagram introduceert live videostreams

Eerder schreven we al dat Instagram het was aan het testen, maar nu is het ook eindelijk beschikbaar: live videostreams. Deze live video’s zijneen onderdeel van Instagram Stories en ze verdwijnen zodra je uitzending vo...

Social21.11.2016

Instagram introduceert live videostreams

en verdwijnende privéberichten​
Instagram krijgt vanaf vandaag een commentaarfilter

De business accounts hadden het al, maar vandaag rolt Instagram de nieuwe feature uit voor alle gebruikers. Het gaat hier om het filteren en blokkeren van commentaren op basis van een woordfilter. Er is een standaard f...

Social13.09.2016

Instagram krijgt vanaf vandaag een commentaarfilter

Kies zelf wat je niet wilt zien in je feed
Hoeveel meisjes zie jij op het beeld?

Hoeveel meisjes zie jij op het beeld? Vier, acht, twaalf? Het internet raakte het er maar niet over eens.Tiziana Vergari (Fotografe) postte deze foto vorige week op Instagram en die ging al snel viraal.

Social17.03.2016

Hoeveel meisjes zie jij op het beeld?

Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

Instagram gaat zijn tijdlijn niet meer in chronologisch volgorde tonen, ze zijn een meer persoonlijke tijdlijn aan het testen voor hun gebruikers. De gereorganiseerde tijdlijn is gebaseerd op een algoritme, dat foto's en...

Social16.03.2016

Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

$2000/week om Instagram foto’s te maken

Als je vaak foto's plaatst op Instagram van prachtige landschappen of geweldige skylines van steden, dan is er een goede kans dat je de geknipte persoon bent voor een echte job, waar je duizenden dollars kan verdienen me...

Social04.03.2016

$2000/week om Instagram foto’s te maken

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

Wij gingen opzoek naar de beste tips en testen 3 tips om je borsten groter te doen lijken! Puur natuur, goedkoop én plezant: een cupmaat meer zonder moeite. We love them boobies! Heb jij nog tips? Laat ze achter in de...

Social02.03.2016

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

VIDEO

Verder lezen over Reclame

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Dat Virtual Reality meer en meer in de kijker komt, mag geen verrassing zijn. We hebben al meermaals aangegeven dat Virtual Reality echt aan het doorbreken is. Ook Coca Cola heeft dit begrepen en wil hun kartonnen verpa...

Marketing24.02.2016

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Dvořák - Symphony No. 9 Allegro con fuoco (Official Music Video). Dat is de officiële titel van de videoclip die een paar dagen geleden online ging, een moderne videoclip speciaal gemaakt voor een heel klassiek stukje...

Marketing23.04.2014

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Moest je er nog aan twijfelen of die waterdichte Walkman van Sony wel echt waterdicht is... of eerder spatvrij ofzo dan heeft DraftFCB wel een hele straffe manier gevonden om ons er allemaal van te overtuigen dat het...

Gadgets11.02.2014

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Vorige week startte British Airways met zijn nieuwe #lookup campagne waarbij interactieve billboards werden ingezet. Deze billboards hadden te nodige tracking technologie aan boord om overvliegende vliegtuigen van Britis...

Marketing04.12.2013

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Happiness Brussels lanceerde vorige week een nieuwe campagne voor Lexus onder de noemer "Art is Motion". Voor het project installeerden ze een systeem in een nieuwe Lexis IS 300h hybride waarbij ze de wagen een schilderi...

Automotive05.11.2013

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Promoted pins. Het zal niet lang meer duren vooraleer u deze tussen de je andere pins op Pinterest ziet staan. En dat moet geen verrassing wezen. Met meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand groeit de service nog s...

Marketing30.09.2013

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Facebook wil “TV-style” commercials

Bloomberg meldt dat Facebook plannen heeft om commercials zoals op de televisie te gaan verkopen. 1 miljoen tot 2,5 miljoen dollar zouden adverteerders moeten gaan betalen voor een commercial van 15 seconden die doo...

Marketing31.07.2013

Facebook wil “TV-style” commercials