Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant
De winkel binnenlopen, een salade nemen, je kaart scannen en klaar.
Niet meer aanschuiven aan de kassa, heerlijk toch?! Wel, binnenkort is het ook echt mogelijk! Albert Heijn gaat 80 winkels openen waar mensen kassaloos kunnen winkelen.
Geen kassa meer
Dankzij de Tap-to-Go technologie van Albert Heijn kunnen mensen erg snel winkelen. Het volstaat om je persoonlijke kaart tegen het prijsplaatje te houden, zodat het systeem kan scannen dat je dit product hebt gekocht, waardoor je achteraf niet meer langs de kassa moet passeren.
Als je 1 ding nodig hebt in de winkel, duurt dat in een Tap-To-Go testwinkel gemiddeld één minuut. Albert Heijn maakt zich sterk dat dit in de toekomst zelfs nog sneller moet kunnen en dat die tijd verlaagd kan worden naar 20 seconden.
Omdat ze deze technologie toevoegen, zullen in de eerste fase de klassieke zelfscankassa’s nog blijven staan en zal er dus ook nog personeel aan deze kassa’s staan. In een verdere toekomst zullen ook deze verdwijnen.
Eerste winkel in Amsterdam
Ze laten er geen gras over groeien bij Albert Heijn, want de eerste buurtwinkel die uitgerust zal worden met deze technologie zullen we deze zomer al zien!
De eerste zal een buurtwinkel zijn in Amsterdam, daarna volgen er nog 80 andere winkels in Nederland.
‘Nadat de eerste publieke winkel open is, zullen we het systeem finetunen‘, zegt Albert Heijn-woordvoerder Tim van der Zanden. ‘Daarna volgt een verdere uitrol. Een timing en doelstellingen zijn er nog niet.’
Wanneer we de eerste Tap-To-Go winkels in België gaan zien, is dus ook nog niet bekend.
Niet zoals bij Amazon
Vorige maandag heeft Amazon de eerste kassaloze winkel ter wereld geopend in Seattle. In 2016 kwam Amazon al met dit concept naar buiten, maar het heeft dus tot vorige maandag geduurd om het werkelijkheid te maken.
Amazon registreert met behulp van sensoren en camera’s wat klanten nemen uit de rekken en via die registratie gebeurt dan ook de automatische afrekening.
‘Ontzettend gaaf wat ze hebben gedaan. Maar er zit wel enorm veel techniek achter’, zegt Jan-Willem Donckheer van Albert Heijn aan de Nederlandse krant Het Parool. ‘Ik vraag me af hoe ze dat straks in honderden winkels willen introduceren.’
Albert Heijn heeft er bewust voor gekozen om hun winkels niet vol te proppen met sensoren en camera’s. Ze willen dat de klant gemakkelijk binnen en buiten kunnen lopen in de winkel, terwijl je in de Amazon stores je moet identificeren aan het poortje om binnen en buiten te gaan. Op deze manier moet je zelf nog wel je kaart scannen aan de winkel rekken, maar loop je geen vertraging op bij het binnen en buiten gaan.
Verder lezen over E-Commerce
Marketing28.04.2024
Navigeren door onzekerheid: het grote belang van flexibele fulfilment in de Belgische E-commerce
Marketing07.01.2016
Belgische B2B-bedrijven lopen flink achter met e-commerce
Helft bedrijven ook niet van plan om voor 2018 online te gaanAlgemeen06.12.2015
E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?
Ace & Tate brengt trendy en betaalbare brillen naar België.Technology18.11.2015
Sign2Pay laat je mobiel betalen met je digitale handtekening
Web27.05.2013
Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard
Web16.05.2013
Zalando.be grote overwinnaar van BeCommerce Awards 2013
Web08.05.2013
Storites: het nieuwe online shopping geheugen
Marketing03.05.2013