Technology03.02.2018

Kassaloos winkelen bij Albert Heijn


De winkel binnenlopen, een salade nemen, je kaart scannen en klaar.

Niet meer aanschuiven aan de kassa, heerlijk toch?! Wel, binnenkort is het ook echt mogelijk! Albert Heijn gaat 80 winkels openen waar mensen kassaloos kunnen winkelen.

Geen kassa meer

Dankzij de Tap-to-Go technologie van Albert Heijn kunnen mensen erg snel winkelen. Het volstaat om je persoonlijke kaart tegen het prijsplaatje te houden, zodat het systeem kan scannen dat je dit product hebt gekocht, waardoor je achteraf niet meer langs de kassa moet passeren.

Als je 1 ding nodig hebt in de winkel, duurt dat in een Tap-To-Go testwinkel gemiddeld één minuut. Albert Heijn maakt zich sterk dat dit in de toekomst zelfs nog sneller moet kunnen en dat die tijd verlaagd kan worden naar 20 seconden.

Omdat ze deze technologie toevoegen, zullen in de eerste fase de klassieke zelfscankassa’s nog blijven staan en zal er dus ook nog personeel aan deze kassa’s staan. In een verdere toekomst zullen ook deze verdwijnen.

Eerste winkel in Amsterdam

Ze laten er geen gras over groeien bij Albert Heijn, want de eerste buurtwinkel die uitgerust zal worden met deze technologie zullen we deze zomer al zien!

De eerste zal een buurtwinkel zijn in Amsterdam, daarna volgen er nog 80 andere winkels in Nederland.

‘Nadat de eerste publieke winkel open is, zullen we het systeem finetunen‘, zegt Albert Heijn-woordvoerder Tim van der Zanden. ‘Daarna volgt een verdere uitrol. Een timing en doelstellingen zijn er nog niet.’

Wanneer we de eerste Tap-To-Go winkels in België gaan zien, is dus ook nog niet bekend.

Niet zoals bij Amazon

Vorige maandag heeft Amazon de eerste kassaloze winkel ter wereld geopend in Seattle. In 2016 kwam Amazon al met dit concept naar buiten, maar het heeft dus tot vorige maandag geduurd om het werkelijkheid te maken.

Amazon registreert met behulp van sensoren en camera’s wat klanten nemen uit de rekken en via die registratie gebeurt dan ook de automatische afrekening.

‘Ontzettend gaaf wat ze hebben gedaan. Maar er zit wel enorm veel techniek achter’, zegt Jan-Willem Donckheer van Albert Heijn aan de Nederlandse krant Het Parool. ‘Ik vraag me af hoe ze dat straks in honderden winkels willen introduceren.’

Albert Heijn heeft er bewust voor gekozen om hun winkels niet vol te proppen met sensoren en camera’s. Ze willen dat de klant gemakkelijk binnen en buiten kunnen lopen in de winkel, terwijl je in de Amazon stores je moet identificeren aan het poortje om binnen en buiten te gaan. Op deze manier moet je zelf nog wel je kaart scannen aan de winkel rekken, maar loop je geen vertraging op bij het binnen en buiten gaan.

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Verder lezen over E-Commerce

Navigeren door onzekerheid: het grote belang van flexibele fulfilment in de Belgische E-commerce

Door wereldwijde onzekerheden zoals politieke spanningen en gezondheidscrises staat de E-commerce sector onder druk. Daardoor is er een strategie die extra belangrijk wordt voor bedrijven: flexibele fulfilment. Bedrijven...

Marketing28.04.2024

Navigeren door onzekerheid: het grote belang van flexibele fulfilment in de Belgische E-commerce

Belgische B2B-bedrijven lopen flink achter met e-commerce

Meer dan de helft van de Belgische groothandels en industriële bedrijven verkoopt zijn producten niet online. Belgische bedrijven lopen hiermee achter op hun collega’s in andere landen. Dat blijkt uit de Sana B2B e-Co...

Marketing07.01.2016

Belgische B2B-bedrijven lopen flink achter met e-commerce

Helft bedrijven ook niet van plan om voor 2018 online te gaan
E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?

De meesten onder ons doen het met heel veel accessoires. We passen onze schoenen aan aan de rest van onze outfit. Juwelen kiezen we naar gelang het momentum. En weinigen hebben maar 1 jas die ze dag in dag uit dragen. M...

Algemeen06.12.2015

E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?

Ace & Tate brengt trendy en betaalbare brillen naar België.
Sign2Pay laat je mobiel betalen met je digitale handtekening

Mobiel aankopen stijgt jaar na jaar, toch blijft het systeem van online betalen vaak een struikelblok waar vele klanten afhaken in het proces. Vooral de gelimiteerde betaalmogelijkheden en omslachtigheid blijven een heke...

Technology18.11.2015

Sign2Pay laat je mobiel betalen met je digitale handtekening

Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard

De Europese e-commerce markt neemt een snelle vlucht. Zo blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailing. De cijfers zijn tot...

Web27.05.2013

Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard

Zalando.be grote overwinnaar van BeCommerce Awards 2013

Gisteren werden de BeCommerce Awards uitgereikt, dat zijn de belangrijkste prijzen voor de Belgische e-commerce. Onlangs maakten we daarvan al de genomineerden bekend. Niet toevallig won Zalando.be, de Belgische tak...

Web16.05.2013

Zalando.be grote overwinnaar van BeCommerce Awards 2013

Storites: het nieuwe online shopping geheugen

'Simplify online shopping.' Gisteren werd Storites.com en (daarbij ook een nieuwe start-up) gelanceerd: een online platform waar je als shopper nieuwe producten uit de buurt kan ontdekken en er je favoriete product...

Web08.05.2013

Storites: het nieuwe online shopping geheugen

Wat beïnvloedt een aankoopbeslissing bij het online shoppen? [Infographic]

Online shoppen is booming. Heel wat denkwerk van de consument gaat vooraf aan die uiteindelijke aankoopbeslissing. In volgende infographic werd een top 10 gemaakt van belangrijkste factoren, winkelkenmerken werden in ach...

Marketing03.05.2013

Wat beïnvloedt een aankoopbeslissing bij het online shoppen? [Infographic]