Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De Europese e-commerce markt neemt een snelle vlucht. Zo blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailing. De cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK.
In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar €311,6 miljard. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van €276,5 miljard. Dat is 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 18,1% ten opzichte van het voorgaande jaar.
Drie landen nemen een belangrijke plaats in de Europese e-commerce markt in: het Verenigd Koninkrijk (€96 miljard), Duitsland (€50 miljard) en Frankrijk (€45 miljard). Het totaal van €191 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28.
Volgens Wijnand Jongen, vicepresident van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor statistiek en het onderzoek, is de sterke groei in Europa goed te verklaren. “Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 to 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adaptatie van m-commerce via smartphones en tablets is groot. De groeicijfers voor deze landen zijn momenteel 10 tot 15%. Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten. Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel. Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard.”
Trend: in Europa zijn steeds meer consumenten permanent online
De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Eind 2011 was dit nog ‘slechts’ 5%. In de Scandinavische landen staat het aandeel momenteel op 8%. Ter vergelijking: het aandeel van de m-commerce in de Verenigde Staten wordt inmiddels al geschat op bijna 10%, bijna het dubbele van wat het was in 2011. Jongen: “Hier in Europa zien we een soortgelijke trend. Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen.”
Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt
In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van € 311,6 miljard en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%. Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van € 294,2 miljard en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van € 227,8 miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%. Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van € 42,1 miljard (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van € 10,8 miljard (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard.
Dit artikel werd overgenomen van Dutch Cowboys.
Verder lezen over E-Commerce
Marketing28.04.2024
Navigeren door onzekerheid: het grote belang van flexibele fulfilment in de Belgische E-commerce
Technology03.02.2018
Kassaloos winkelen bij Albert Heijn
Marketing07.01.2016
Belgische B2B-bedrijven lopen flink achter met e-commerce
Helft bedrijven ook niet van plan om voor 2018 online te gaanAlgemeen06.12.2015
E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?
Ace & Tate brengt trendy en betaalbare brillen naar België.Technology18.11.2015
Sign2Pay laat je mobiel betalen met je digitale handtekening
Web16.05.2013
Zalando.be grote overwinnaar van BeCommerce Awards 2013
Web08.05.2013
Storites: het nieuwe online shopping geheugen
Marketing03.05.2013
Wat beïnvloedt een aankoopbeslissing bij het online shoppen? [Infographic]
Verder lezen over Europa
Social19.04.2018
Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS
Bang voor Europese privacy wet?Mobile14.04.2017
Mobile Vikings: Vanaf 15 mei geen roamingkosten meer
Mobile11.04.2017
Orange: Bye bye roaming in de Europese Unie!
Vanaf 11 juni 2017Travel28.04.2016
Dit is het ‘Beste strand van Europa in 2016’
Travel06.01.2016
Dit is de populairste reisbestemming onder de Belgen
Mobile28.10.2015
Europa schaft roamingkosten af vanaf juni 2017
Technology28.10.2015
Europa stemt tegen netneutraliteit
Mobile30.06.2015
Roamingkosten binnen Europa verdwijnen vanaf juni 2017
Verder lezen over Webshop
Marketing20.06.2023
Hoe kan je starten met dropshipping?
Web22.12.2020
Hoe kun je zelf een webshop maken?
Web02.04.2020
Hoe verdien je geld met een website?
Marketing11.06.2018
Easytoys opent flagship store i.s.m. Alibaba Group
Web22.01.2016
Bol.com app voor Android ondersteunt bestellen met vingerafdruk
Marketing07.01.2016
Belgische B2B-bedrijven lopen flink achter met e-commerce
Helft bedrijven ook niet van plan om voor 2018 online te gaanWeb16.05.2013
Zalando.be grote overwinnaar van BeCommerce Awards 2013
Web08.05.2013