Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag heeft de Federale Overheidsdienst Economie nieuwe richtlijnen voorgesteld waar Influencers zich online aan moeten houden.

Zo moet het meteen duidelijk zijn dat de foto, video of post op sociale media gesponsord is of niet.

"Reclame"

Influencers gaan hun berichten op Twitter, Facebook en Instagram steeds moeten beginnen met het woord "reclame", als zij iets plaatsen waar zij een vergoeding of ander voordeel voor ontvangen.

"Reclame omvat alle handelingen die bijdragen tot de pro-motie van de verkoop van een merk, product of dienst én waarvoor u een vergoeding ontvangt. Die vergoeding kan een betaling in geld zijn of enig ander voordeel dat u van een onderneming ontvangt" is er te lezen in de richtlijnen.

De nieuwe richtlijnen zullen ook van toepassing zijn op heel veel bloggers, want:

"U ontvangt gratis een product of dienst, krijgt een bepaald product in bruikleen, u mag gratis naar een evenement of op reis of u ontvangt gratis andere diensten of kortingen in ruil voor een ver-melding of weergave in een post. Ook als u bijvoorbeeld op televisie mag verschijnen in ruil voor de vermelding van een merk, product of dienst, is er sprake van reclame."

Voornaamste regels

Om in orde te zijn met de nieuwe richtlijnen dien je het volgende te doen:

  • Op Facebook, Instagram en Twitter moet je bericht steeds beginnen met het label "reclame" of #reclame
  • Op Snapchat moet je duidelijk "reclame" op de foto of video plaatsen
  • Op YouTube moet de geschreven vermelding van "reclame" minstens om de 15 seconden verschijnen + vermelden voor welke onderneming je reclame maakt.
  • Bij een blogpost dien je het label “reclame” of (reclame) bovenaan in de titel te verwerken.

Dit is een kleine opsomming, lees zeker alles nog eens na in dit document: Richtlijnen Influencers

Update

De FOD Economie excuseert zich, want de richtlijnen waren nog niet gevalideerd. Er heerst nog heel wat verwarring en daarom gaan ze eerst een overleg plegen met de sector.

[Afbeeldingen © FOD Economie]

Jiri Truijen

Time Traveller, Tech Ninja, Mediacoach en Digital Consultant

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies