Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard

Vorig artikel Volgend artikel

De Europese e-commerce markt neemt een snelle vlucht. Zo blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailing. De cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK. In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar €311,6 miljard. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van €276,5 miljard. Dat is 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 18,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. Drie landen nemen een belangrijke plaats in de Europese e-commerce markt in: het Verenigd Koninkrijk (€96 miljard), Duitsland (€50 miljard) en Frankrijk (€45 miljard). Het totaal van €191 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28. Europe E-commerce Volgens Wijnand Jongen, vicepresident van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor statistiek en het onderzoek, is de sterke groei in Europa goed te verklaren. "Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 to 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adaptatie van m-commerce via smartphones en tablets is groot. De groeicijfers voor deze landen zijn momenteel 10 tot 15%. Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten. Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel. Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard." Trend: in Europa zijn steeds meer consumenten permanent online De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Eind 2011 was dit nog 'slechts' 5%. In de Scandinavische landen staat het aandeel momenteel op 8%. Ter vergelijking: het aandeel van de m-commerce in de Verenigde Staten wordt inmiddels al geschat op bijna 10%, bijna het dubbele van wat het was in 2011. Jongen: "Hier in Europa zien we een soortgelijke trend. Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen." Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van € 311,6 miljard en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%. Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van € 294,2 miljard en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van € 227,8 miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%. Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van € 42,1 miljard (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van € 10,8 miljard (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard. Dit artikel werd overgenomen van Dutch Cowboys. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies