Altijd Naakt van Clo Willaerts doet belangrijk bewustzijn over online identiteit groeien [Review]

Vorig artikel Volgend artikel

altijd naakt Clo Willaert's boek 'Altijd Naakt' snijdt een bijzonder belangrijk thema aan: je online identiteit (en het daarbij horende online reputation management). Als bekende internetspecialiste wil ze bij iedereen het bewustzijn laten groeien dat je daden online ook consequenties met zich meebrengen. Positief of negatief, want hoe jij je online wenst te 'gedragen' heeft meer impact dan je denkt ... Clo Willaerts profiel Onlangs gaven we het boek al weg tijdens onze #retweetactie, maar ook in onze blogartikels hebben we het vaak over issues als privacy op social media, reputatie en het belang van social media in een professionele context. Een 'hot' item dus.  Waarom zou je er dan geen interessant boek over lezen? Ikzelf heb er ook een sterk wantrouwen over, je online identiteit. Vaak pik ik via de media straffe verhalen op die in het lang en het breed uitsmeren hoe werknemer X werd ontslagen bij bedrijf Y omdat het aardig wat stof wist te spuien op Facebook en daarmee automatisch ook zijn C4 wist te bemachtigen. Neutraliteit - ik 'smijt' niet zomaar alles online, maar ben selectief - is voor mij dan ook het codewoord op social media. Ik moet toegeven dat er voor mij niet echt heel veel nieuwe zaken aan het licht kwamen in het boek. Het nodige scepticisme bezit ik al, dus erg verwonderlijk was ik niet bij het lezen van de talrijke voorbeelden. Maar het drukt je wel met de neus op de feiten: hoe je je online voordoet baadt/schaadt ook je offline reputatie. Nooit gedacht dat we dat onderscheid zouden maken: je identiteit online vs. offline. Ok, ik ben een digital native. Maar je identiteit is toch wie je in real life bent en niet één of ander profiel op een social media platform? Zo ouderwets ben ik dus nog om liever face to face een oordeel over iemand te vellen in plaats van conclusies te nemen op basis van online content. Maar ik vrees dus dat 'hét grote inzicht' sommige mensen een beetje in de steek laat. Voorbeelden zijn legio van hoe mensen veronderstellen dat het niet echt schadelijk is voor je reputatie om een dronken foto van jezelf op een wild feestje op social media te plaatsen. Of nog eentje, om je baas op Facebook toe te voegen. Oh ja, je zou denken dat die mensen ons ondertussen duidelijk een lesje leerden. Maar de media verkondigen tegenwoordig wel andere dingen. online privacy Persoonlijk mis ik in dit boek op het einde wel nog een duidelijke bundeling van alle tips & tricks en do's & don'ts. Een verzameling van alle absolute 'no go's' zou handig zijn om nog even voor jezelf alles duidelijk te stellen. Tenslotte is de ondertitel ook: 'Manage je identiteit online'. Dat managementkantje laat me hier wat in de steek. Ze weet wel heel goed te illustreren wat er net mis gaat in de perceptie van de mensen en welke factoren daarbij de doorslag gaven, maar hoe je dan ook effectief in handige tips het wél best doet ontglipt me hier een beetje. Maar dan had het misschien eerder een praktische gids geheten en dat is nu niet het geval. Waarom 'Altijd Naakt' in de boekenkast hebben? Het is een luchtig boek, leest vlot en is actueel. En ja, het is voor iedereen. Want de gehanteerde taal is niet à la één of andere droge uiteenzetting of betoog over online privacy. Nee, het is echt toegankelijk en beklemtoont bovendien ook het belang van social media om je te kunnen profileren. Het is dus niet allemaal één pot nat. Gelukkig maar!  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies